xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: For de musikalske venner eller AppleMusic (Musik)
macnyt  /  forum  /  emne
Musik kan pludselig ikke finde musikfilerne
Kategori: For de musikalske venner eller AppleMusic (Musik)


33

0
03. september 2023 @ 14:59
Let øvet

Jeg har et pænt stort musikbibliotek - old school med mp3 og m4a-filer liggende på et drev. Jeg har brugt et par dage på at rydde op i en masse dubletter, som havde sneget sig ind i Finder-mapperne med lydfilerne. 

Og jeg kan ikke gennemskue hvad der er sket, men pludselig kan Musik ikke finde filerne! Eller dvs. jeg beder den spille et nummer og får en melding om at filen ikke findes, og jeg bliver spurgt om jeg vil lede efter den. Hvis jeg trykker Annuller spiller nummeret. Det forstår jeg ikke, og det er pænt irriterende, hvis jeg skal igennem sådan en fejlmelding hver gang jeg skal høre et nummer fra min Musik-app.

Nogen gode råd?

vh, Carsten

  13
0
  381

4593

394
03. september 2023 @ 15:47
FPU

Jeg tror, at du bliver nødt til at importere dit musikbibliotek igen efter din oprydning, for at slippe af med de fejl.

Jeg kører HighSierra til daglig, og her hedder iTunes stadigvæk iTunes, men mon ikke proceduren er nogenlunde den samme i Musik?

1. Musik-appen skal være lukket.

2. Dobbeltklik på Musik-appen i mappen Programmer, mens du holder Alt-tasten nede, eller Alt-klik eventuelt på Musik-ikonen i Docken (jeg ved ikke, om tricket virker via Docken); så burde Musik starte op og via en Open-dialog bede dig om at pege på det musik-bibliotek, som den skal bruge.

3. Klik dig frem til dit musik-bibliotek, som vel ligger her:

Harddisk -> [Dit_Brugernavn] -> Musik -> [Dit_Musikbibliotek]

4. Sommetider kan man nøjes med at vælge den ønskede mappe i dialogen med et enkelt klik, som programet skal bruge. Så står der som regel "Vælg" (Choose) på knappen i dialogen. Andre gange skal man åbne den pågældende mappe i dialogen, før man kan klikke på "Vælg". Det er lidt rodet.

Nu burde Musik benytte dit "ny-vaskede" musik-bibliotek og derefter afspille din musik uden at spørge om noget som helst.

Pøj-pøj.


33

0
03. september 2023 @ 16:31
Let øvet

Det hjalp desværre ikke. Der er stadig en del af filerne der er markeret med udråbstegn, som signalerer at programmet ikke kan finde dem. Jeg er bange for at musikbiblioteket er blevet opdateret med de fejlbehæftede informationer. Jeg har en backup af biblioteket på en eksterne disk. Den er fra i tirsdags eller onsdags, så den kan jeg jo forsøge mig med, men den er så uden al oprydningen. Når det er sagt, er oprydningen primært foregået i Finder, så jeg forstår faktisk ikke rigtigt, hvor Musik pludselig er kørt af sporet.

Spørgsmålet er, om der er en måde, man kan fortælle Musik at al den musik den har "registreret" ligger i iTunes/Medier/Music og så pege det derhen. Alternativt, skal jeg simpelthen slette hele biblioteket og importere alle musikfilerne igen. Men så risikerer jeg at skulle til at navngive rigtigt meget en gang til, ligesom mine forskellige playlister formentlig ryger sig en tur.

Jeg tror, jeg prøver at lægge for med at tage tirsdags biblioteks-fil og så prøve at åbne fra den.

Nogen tanker?


4593

394
03. september 2023 @ 20:21
FPU

Øv. Jeg troede ellers lige…

Måske er der en decideret import-funktion i Musik, men ellers er jeg desværre blank. Der burde dog være en musik-haj eller to herinde, som kunne ligge inde med et forslag eller to.


33

0
03. september 2023 @ 21:06
Let øvet

Kan man mon lokke sådan nogle musikhajer frem på en eller anden måde?


4593

394
04. september 2023 @ 00:14
FPU
CarstenO skrev:

Kan man mon lokke sådan nogle musikhajer frem på en eller anden måde?

Desværre. Man kan kun håbe på, at de læser tråden og reagerer.

Jeg er do kommet i tanke om en anden mulighed, men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men altså:

I Billedfremviser (Preview) kan man hive et foto direkte i papirkurven med Kommando-Backspace uden at skulle gøre det via Finder.

Hvis du nu importerede (en kopi af) din musik-backup og så prøvede at gøre det  samme med musik-dubletterne, for de må jo dukke op i playlisten som to numre med samme titel, og så må du slette den ene af dem.

Inden du gør det, vil jeg dog anbefale dig at tage en snak med Apple support på 80 24 08 35, man-fre 09-19; måske har de en bedre løsning.


8586

198
04. september 2023 @ 07:30
Poseidon

Vælg Vis info på en af de manglende filer, og se hvor den tror arkivet ligger I Finder, og se om det kan give dig et hint om hvad der er galt.


8586

198
04. september 2023 @ 07:31
Poseidon
CarstenO skrev:

Det hjalp desværre ikke. Der er stadig en del af filerne der er markeret med udråbstegn, som signalerer at programmet ikke kan finde dem. Jeg er bange for at musikbiblioteket er blevet opdateret med de fejlbehæftede informationer. Jeg har en backup af biblioteket på en eksterne disk. Den er fra i tirsdags eller onsdags, så den kan jeg jo forsøge mig med, men den er så uden al oprydningen. Når det er sagt, er oprydningen primært foregået i Finder, så jeg forstår faktisk ikke rigtigt, hvor Musik pludselig er kørt af sporet.

Din fejl ligger i at Musik ikke ved hvad du laver i Finder. I fremtiden skal du rydde op og slette filer via Musik, og ikke via Finder.


33

0
04. september 2023 @ 09:39
Let øvet

Tak :-D

Og ja, det giver mening, MEN hele processen var at jeg - og formentlig fordi jeg bruger iCloud og har iTunes Match mhp. at kunne tilgå min musik på alle mine enheder - syntes at jeg skulle bede Music om at hente filer ned på computeren, som stod i Music (på min imac) som online (i Vis Info/Arkiv som liggende i skyen). Dvs. de stod ikke som dobbelt i oversigten i Music, men lå alligevel pludselig dobbelt i Finder-mapperne i iTunes/Media/Music. Dubletterne havde så fået føjet et 1-tal til deres navn, så de to (ens) filer hed xx.m4a og xx 1.m4a. Det var alle dem med et-tal, jeg fjernede (via Finder).

Jeg husker det som om der var en gang, da iTunes faktisk var et godt og gennemskueligt program, men nu har jeg mistet overblikket over, hvordan Music opererer :-/


8586

198
04. september 2023 @ 10:48
Poseidon
CarstenO skrev:

Tak :-D

Og ja, det giver mening, MEN hele processen var at jeg - og formentlig fordi jeg bruger iCloud og har iTunes Match mhp. at kunne tilgå min musik på alle mine enheder - syntes at jeg skulle bede Music om at hente filer ned på computeren, som stod i Music (på min imac) som online (i Vis Info/Arkiv som liggende i skyen). Dvs. de stod ikke som dobbelt i oversigten i Music, men lå alligevel pludselig dobbelt i Finder-mapperne i iTunes/Media/Music. Dubletterne havde så fået føjet et 1-tal til deres navn, så de to (ens) filer hed xx.m4a og xx 1.m4a. Det var alle dem med et-tal, jeg fjernede (via Finder).

Ja så ligger fejlen vel i at du har slettet alle de filer som Musik har matchet med iCloud. Så er løsningen vel bare at slette hele Musik mappen, starte Musik som ny, og bede den hente alt ned igen?

Jeg husker det som om der var en gang, da iTunes faktisk var et godt og gennemskueligt program, men nu har jeg mistet overblikket over, hvordan Music opererer :-/

Rent data håndteringsmæssigt, så fungerer Musik præcist som iTunes også gjorde det. Du var derfor stødt ind i samme problem med iTunes. Som nævnt ovenfor var din fejl at du brugte Finder til at slette filer som Musik bruger. 


4593

394
04. september 2023 @ 10:52
FPU

/Rant on.

Og det er vist helt samme historie med iPhoto/Photos.

Jeg brugte iPhoto til backup af Kamerarulle i min iPhone i starten, men det blev hurtigt noget skrammel, så jeg bruger ImageCapture i stedet for. Sidenhen har jeg set negative kommetarer om Photos i forhold til iPhoto.

Bedre er det heller ikke blevet med Preview:

For det første vil jeg gerne have thumbnails over i højre side, men det kan man ikke.

For det andet spørger den (well, Finder), om jeg virkelig vil åbne f.eks. 100 fotos (Ja, tak. Hver gang!). Hvordan slår men den advarsel fra?

For det tredie løber den tør for hukommelse på et tidspunkt. Så får jeg at vide, at jeg ikke har privilegier nok til at åbne et vist antal fotos, og så er jeg nødt til at quitte Preview og starte den op igen.

For det fjerde viser det af og til mine f.eks. 100 fotos i to forskellige vinduer, ikke i et enkelt. Så er jeg også nødt til at quitte Preview og starte den igen.

For det femte er den enormt lang tid (adskillige sekunder) om at lukke vinduet med billederne igen.

For det sjette crasher den i High Sierra (men endnu ikke i Catalina), hvis jeg scroller for hurtigt igennem de f.eks. 100 fotos, som jeg har åbnet.

Intet af dette sker i Preview i SnowLeo. Eneste problem her er, at den en sjælden gang i mellem hænger ved 99. foto, når man åbner mere end 100, men ellers virker den uden problemer, og thumbnails sidder i højre side, så man ikke skal trække fotoet hele vejen tværs hen over skærmen for at kopiere det over på f.eks. en USB-stick, som jo pr. tradition mounter i højre side af desktoppen.

Man skal godt nok være grundig, hvis man vil skrive så sh*tty software, og det er helt sikkert ikke noget, som Steve Jobs ville have godkendt.

Finder har altid været noget af det bedste på Mac-platformen lige fra starten af, så det er ubegribeligt, at Apple vil automatisere Finder-funktioner i software, som ellers kun er beregnet på at vise/afspille filer.

/Rant off, sorry. :o)


33

0
04. september 2023 @ 12:53
Let øvet

Fik åbentbart lige sendt denne her dobbelt og kan ikke se hvordan man sletter ...


Tak :-D

Og ja, det giver mening, MEN hele processen var at jeg - og formentlig fordi jeg bruger iCloud og har iTunes Match mhp. at kunne tilgå min musik på alle mine enheder - syntes at jeg skulle bede Music om at hente filer ned på computeren, som stod i Music (på min imac) som online (i Vis Info/Arkiv som liggende i skyen). Dvs. de stod ikke som dobbelt i oversigten i Music, men lå alligevel pludselig dobbelt i Finder-mapperne i iTunes/Media/Music. Dubletterne havde så fået føjet et 1-tal til deres navn, så de to (ens) filer hed xx.m4a og xx 1.m4a. Det var alle dem med et-tal, jeg fjernede (via Finder).

Jeg husker det som om der var en gang, da iTunes faktisk var et godt og gennemskueligt program, men nu har jeg mistet overblikket over, hvordan Music opererer :-/


33

0
05. september 2023 @ 18:39
Let øvet

For lige at slutte denne her af: Jeg hentede Music Library filen fra min backup, som var en lille uge gammel og startede Music op fra den (opt-dobbeltklik på appen), og bingo, så var der ingen problemer. Og ikke nok med det, den var lige lidt tid om at launche, og jeg vil tro den brugte den tid på at læse musikfiler, som var blevet føjet til Media/Music-mappen til siden Library-filen blev dannet. Jeg åbnede i hvert fald til at selv musik, som jeg havde føjet til i mellemtiden lå hvor det skulle. Så noget godt må den kunne.

1000 tak for al jeres hjælp - god dag!


4593

394
05. september 2023 @ 23:22
FPU
CarstenO skrev:

For lige at slutte denne her af: Jeg hentede Music Library filen fra min backup, som var en lille uge gammel og startede Music op fra den (opt-dobbeltklik på appen), og bingo, så var der ingen problemer. Og ikke nok med det, den var lige lidt tid om at launche, og jeg vil tro den brugte den tid på at læse musikfiler, som var blevet føjet til Media/Music-mappen til siden Library-filen blev dannet. Jeg åbnede i hvert fald til at selv musik, som jeg havde føjet til i mellemtiden lå hvor det skulle. Så noget godt må den kunne.

1000 tak for al jeres hjælp - god dag!

Wee! Happy ending. Og selv tak.