xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)
macnyt  /  forum  /  emne
Virkelig skuffet over den nye iPhone 15 Pro Max
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)


173

4
13. september 2023 @ 08:45
Novice

Hej

Er jeg den eneste der er skuffet, som i virkelig skuffet over den nye iPhone 15 Pro Max?
Sikke en sparsommelig omgang. Apple er virkelig verdensmestre i at få det samme tech til at fremstå som nyt.

I dag kører jeg stadig med en iPhone X, som er ved at være godt og grundigt smadret. Batteriet er skod og glasset er flækket på for- og bagside, men den virker dog stadig.

Jeg havde dog virkelig set frem til, at jeg nu endelig kan komme over på USB-C med iPhone, og jeg har bevidst ventet med at opgradere, til at der kom USB-C, men nu er jeg virkelig i tvivl. Jeg synes vitterligt ikke, at der er noget at komme efter, og at smide 11.799 kr. efter en 15 Pro Max virker absurd.

Hvad mener I? Er det værd at opgradere til en iPhone 15 Pro Max fra en iPhone X? Mener I at det er opgraderingen værd?


  29
3
  1322

1641

24
13. september 2023 @ 09:00
Stormogul

Det korte svar er:  Ja..!

Once you go Mac - You'll never go back..!

186

5
13. september 2023 @ 09:09
Novice

Hvis du isoleret ser på den opgradering med kameraet på iPhone X til iPhone 15 Pro Max ... så bliver du nok væltet bagover! Hvis ikke kameraet er højt prioriteret hos dig, og du ikke bruger den til spil - så er det nok spild af penge?


173

4
13. september 2023 @ 09:32
Novice
Giffi skrev:

Det korte svar er:  Ja..!

Tak for svar. Men hvad baserer du det ud fra? 😁 Ville det ikke være mere økonomisk at æde det med, at man må undvære USB-C og så købe en iPhone 13 Pro fx når nu iPhone 15 Pro Max ikke har de vildeste opgraderinger?



173

4
13. september 2023 @ 09:34
Novice
xjyden skrev:

Hvis du isoleret ser på den opgradering med kameraet på iPhone X til iPhone 15 Pro Max ... så bliver du nok væltet bagover! Hvis ikke kameraet er højt prioriteret hos dig, og du ikke bruger den til spil - så er det nok spild af penge?

Den primære grund til, at jeg stadig har en iPhone X er at alle mine surt tjente penge, bruges på kameraudstyr, da jeg har det som en ret stor passioneret hobby, så kameraet betyder en del for mig. Derfor har du sikkert ret i din betragtning. Måske jeg skal overveje at købe den iPhone 15 Pro Max alligevel. Synes virkelig det er svært.


2709

341
PallMei (Skribent)
13. september 2023 @ 10:50
Bit kongen
SE0Master skrev:
Giffi skrev:

Det korte svar er:  Ja..!

Tak for svar. Men hvad baserer du det ud fra? 😁 Ville det ikke være mere økonomisk at æde det med, at man må undvære USB-C og så købe en iPhone 13 Pro fx når nu iPhone 15 Pro Max ikke har de vildeste opgraderinger?


Der er ikke mange penge sparet. Fordi pro modeller udgiver, mens de normale fortsætte som billigere alternativ, så bevare pro modellerne deres pris til det absurt. F.eks. er en 12 pro i min konfiguration 1100kr dyre nu end hvad jeg gav ved frigivelse og dyrere end tilsvarende 13 og 14 model. Det er næsten et investeringsobjekt.

Jeg syntes ikke du har noget at være skuffet over. Jeg ved ikke hvad der skal til for at gøre dig tilfreds. Så min anbefaling er at købe, hvis din nuværende ikke længere kan dække dit behov.


1425

21
13. september 2023 @ 11:38
Stormogul

Jeg er også ret skuffet. Altså, jeg har en 14 pro, så jeg skifter ikke, men jeg havde også håbet på lidt mere nyt. Jeg føler lidt, at der ikke er sket noget vildt siden 12 pro. Det er for mig det samme. Jaja, rammen er smallere og andet materiale, men der er skisme ingen wow-effekt over 15 pro.
nu tager jeg ikke mange billeder, kun i forbindelse med mit arbejde, så det er heller ikke en årsag for mig til at skifte.

Man mærker tydeligt, at vi har ramt et punkt, hvor man ikke rigtig kan fornye designs ret meget mere. 


2273

157
13. september 2023 @ 12:12
ASCII jonglør
angelodk skrev:

Man mærker tydeligt, at vi har ramt et punkt, hvor man ikke rigtig kan fornye designs ret meget mere. 

Well, take another look..

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1425

21
13. september 2023 @ 15:35
Stormogul

Hvad er din pointe?
hvor meget nyt er der sket på designet på iPhones siden 12’ern?😁


186

5
14. september 2023 @ 08:50
Novice
SE0Master skrev:

Den primære grund til, at jeg stadig har en iPhone X er at alle mine surt tjente penge, bruges på kameraudstyr, da jeg har det som en ret stor passioneret hobby, så kameraet betyder en del for mig. Derfor har du sikkert ret i din betragtning. Måske jeg skal overveje at købe den iPhone 15 Pro Max alligevel. Synes virkelig det er svært.

Du skriver, at du har fotografering som en "passioneret hobby" - så vil jeg naturligvis være lidt forsigtig med at vejlede dig til, at købe en iPhone 15 Pro Max som det primære kamera. Jeg har selv haft et par spejlrefleks kameraer, og må erkende at jeg er ret tilfreds efter jeg købte iPhone 14 Pro - for kameraet er ikke så ringe endda, under de rette forhold.

Er man til videooptagelse, så er de nyere iPhones ret gode! De amatør-optagelser jeg har lavet ude i naturen med min iPhone 14 Pro, er virkelig imponerende! Ingen rystelser, og ret flotte farver - det samme gør sig gældende med fotografering ude.

Jeg bruger meget "Portræt-funktionen" i kameraet, når jeg tager fotos af personer og ting - og her er resultatet også imponerende.


4593

394
14. september 2023 @ 09:31
FPU

Jeg er egentlig ikke særlig overrasket over 15'erens specs.

USB-C var jo dikteret, men jeg ser meget gerne, at Apple går forrest i udviklingen af "USB-M", "M" for magnetisk.

Jeg forventede også bedre CPU og kamera, så ingen overraskelser der, og heller ikke vedrørende de andre små face-lifts.

Men hvad kan man efterhånden også proppe in i en smartphone, som jo principielt kan alt i forvejen, endda (i hvert fald delvist) erstatte et DSLR kamera? Jeg kan ikke lige komme i tanker om noget, som en smartphone mangler (altså som jeg mangler på en smartphone).

Men jer, der er skuffede, hvad havde I egentlig forventet?


173

4
14. september 2023 @ 15:02
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Jeg er egentlig ikke særlig overrasket over 15'erens specs.

USB-C var jo dikteret, men jeg ser meget gerne, at Apple går forrest i udviklingen af "USB-M", "M" for magnetisk.

Jeg forventede også bedre CPU og kamera, så ingen overraskelser der, og heller ikke vedrørende de andre små face-lifts.

Men hvad kan man efterhånden også proppe in i en smartphone, som jo principielt kan alt i forvejen, endda (i hvert fald delvist) erstatte et DSLR kamera? Jeg kan ikke lige komme i tanker om noget, som en smartphone mangler (altså som jeg mangler på en smartphone).

Men jer, der er skuffede, hvad havde I egentlig forventet?

Hej TF

Ja hvad havde vi forventet?

Personligt havde jeg gerne set fx

- Fast charging nu hvor den er på USB-C
- Flere Megapixels på ALLE kameraer og ikke kun ved hovedkameraet
- Thunderbolt 4


Men det kom så ikke, og jeg er i tvivl om man nu skal vente til iPhone 16 (Ultra?)


4593

394
14. september 2023 @ 16:24
FPU

Hej TF

Ja hvad havde vi forventet?

Personligt havde jeg gerne set fx

- Fast charging nu hvor den er på USB-C

Fair nok. Men mon Apple ikke lige først vil have USB-C til at spille 100% med iOS først?


- Flere Megapixels på ALLE kameraer og ikke kun ved hovedkameraet

Fair nok. Jo mere Mega, jo bedre.


- Thunderbolt 4

Det er mit indtryk, at Apple satser på wireless overførsler.




Men det kom så ikke, og jeg er i tvivl om man nu skal vente til iPhone 16 (Ultra?)

Hvis din iPhone overlever et års tid mere, gør du det nok også. :o)

Til den tid ved vi nok også, om USB-C er holdbart nok, eller om Apple bliver nødt til at nedlægge EU for at få lov til at bruge Lightning igen.


234

13
14. september 2023 @ 18:24
Juniormedlem

Ja, det var lidt af en kedelig omgang. Og var det ikke fordi konen skylder mig en telefon, ville jeg ikke have den. 

Men ved iPhone 16 kunne jeg godt tænke mig: USB-C MagSafe og 3D display. LG lavede engang en telefon der havde 3D display, og kunne enda tage 3D billeder med to linser ligesom iPhone 15 Pro kan.


173

4
14. september 2023 @ 20:40
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Hej TF

Ja hvad havde vi forventet?

Personligt havde jeg gerne set fx

- Fast charging nu hvor den er på USB-C

Fair nok. Men mon Apple ikke lige først vil have USB-C til at spille 100% med iOS først?

Tjaaaa, når de allerede har implementeret USB-C med iPadOS så tvivler jeg på at det er svært for dem med iOS, så de skal bare komme i gang.





- Flere Megapixels på ALLE kameraer og ikke kun ved hovedkameraet

Fair nok. Jo mere Mega, jo bedre.


- Thunderbolt 4

Det er mit indtryk, at Apple satser på wireless overførsler.




Men det kom så ikke, og jeg er i tvivl om man nu skal vente til iPhone 16 (Ultra?)

Hvis din iPhone overlever et års tid mere, gør du det nok også. :o)

Til den tid ved vi nok også, om USB-C er holdbart nok, eller om Apple bliver nødt til at nedlægge EU for at få lov til at bruge Lightning igen.

Det tror jeg næppe kommer til at ske. Europa er for stort et marked til, at de bare vælger at pille det ud pga. et stik.


4593

394
14. september 2023 @ 23:59
FPU

@SEOMaster:

Der er bare det, at en eller anden herinde har skrevet om, hvor lidt holdbare USB-C stik i hans arbejdsplads' PC'er er, og at det derfor måske er forventeligt, at holdbarheden ikke er så god som Lightning-stik.

Det, som jeg mente med, at at Apple måske blev nødt til at nedlægge EU, var ikke ment, som at Apple ville finde på trække sig fra EU-markedet.

Men HVIS Apple er blevet tvunget til at indføre et mekanisk inferiørt stik, får kommisærerne helt sikkert en masse juridisk røg, især hvis Apple kommer til at skulle skifte en masse stik på garantien.


2709

341
PallMei (Skribent)
15. september 2023 @ 05:57
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

@SEOMaster:

Der er bare det, at en eller anden herinde har skrevet om, hvor lidt holdbare USB-C stik i hans arbejdsplads' PC'er er, og at det derfor måske er forventeligt, at holdbarheden ikke er så god som Lightning-stik.

Det, som jeg mente med, at at Apple måske blev nødt til at nedlægge EU, var ikke ment, som at Apple ville finde på trække sig fra EU-markedet.

Men HVIS Apple er blevet tvunget til at indføre et mekanisk inferiørt stik, får kommisærerne helt sikkert en masse juridisk røg, især hvis Apple kommer til at skulle skifte en masse stik på garantien.

Glem det Tonny. Apple var selv til de første til at tvinge folk over på USB-C på computere ved at gøre det til eneste port 2016. De har haft usb-c i iPad pro siden 2018. Apple har aldrig haft problemer med usb-c porten, at beholde lightning var simpelthen et spørgsmål om lock-in.

Micro-usb stik var ikke særlig holdbar på kable-siden, men har aldrig hørt nogen sige det samme om usb-c og det samme gæler min egen erfaring. Tværtimod har jeg måtte rense lightning stik for fnuller fordi min iPhone havde dårlig ved at lade, men aldrig usb-c. Ligeledes har jeg også måttet lappe/forstærke flere af mine lightning kabler omkring stikket med krympefleks fordi de begynder at trevle op.

Så med alle de androids og enheder der anvender usb-c er det en meget gennemtestet hardware standard og Apple har også selv ligeså meget erfaring med det som lightning. De bestemmer bare ikke standarden og begynder de at kræve MFI (Made For Iphone) hardware + licenser for at oplåse fuld ydelse er jeg sikker på at EU åbner sag.


253

35
15. september 2023 @ 09:52
Juniormedlem
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

@SEOMaster:

Der er bare det, at en eller anden herinde har skrevet om, hvor lidt holdbare USB-C stik i hans arbejdsplads' PC'er er, og at det derfor måske er forventeligt, at holdbarheden ikke er så god som Lightning-stik.

Det, som jeg mente med, at at Apple måske blev nødt til at nedlægge EU, var ikke ment, som at Apple ville finde på trække sig fra EU-markedet.

Men HVIS Apple er blevet tvunget til at indføre et mekanisk inferiørt stik, får kommisærerne helt sikkert en masse juridisk røg, især hvis Apple kommer til at skulle skifte en masse stik på garantien.

Glem det Tonny. Apple var selv til de første til at tvinge folk over på USB-C på computere ved at gøre det til eneste port 2016. De har haft usb-c i iPad pro siden 2018. Apple har aldrig haft problemer med usb-c porten, at beholde lightning var simpelthen et spørgsmål om lock-in.

Micro-usb stik var ikke særlig holdbar på kable-siden, men har aldrig hørt nogen sige det samme om usb-c og det samme gæler min egen erfaring. Tværtimod har jeg måtte rense lightning stik for fnuller fordi min iPhone havde dårlig ved at lade, men aldrig usb-c. Ligeledes har jeg også måttet lappe/forstærke flere af mine lightning kabler omkring stikket med krympefleks fordi de begynder at trevle op.

Så med alle de androids og enheder der anvender usb-c er det en meget gennemtestet hardware standard og Apple har også selv ligeså meget erfaring med det som lightning. De bestemmer bare ikke standarden og begynder de at kræve MFI (Made For Iphone) hardware + licenser for at oplåse fuld ydelse er jeg sikker på at EU åbner sag.

Min erfaring er, at USB-C rent mekanisk er den dårligste USB variant indtil videre. På mit arbejde ser vi jævnligt at USB-C stikkene i telefoner og pc'er går i stykker og ikke virker længere. Vi har omkr. 7000 Samsung telefoner/tablets med USB-C og ca. 22000 pc'er (primært HP og en mindre andel af Lenovo ThinkPads). At et kabel, eller stikket på et kabel går i stykker er trivielt, men når det er stikket i enheden...
(vi har omkr. 12000 iOS/iPad OS enheder, og bruger betydeligt færre ressourcer på drift af dem end på Android enhederne   )

/Carsten


4593

394
15. september 2023 @ 10:22
FPU

@Carsten Sigsgaard Mortensen:

Ha! Så huskede jeg rigtigt. Jeg havde dog ikke bidt mærke i afsenderen, så derfor blev du citeret anonymt.

Nå, vi ved under alle omstændigheder om et års tid, om stikket holder, eller ej. Måske Apple bruger bedre materialer end de andre PC-producenter. Man har da lov at håbe.

@PallMei: Jeg er enig omkring dig m.h.t. Micro-USB. Det er godt nok noget skrammel, som jeg aldrig bliver gode venner med.


173

4
15. september 2023 @ 11:01
Novice

Synes det virker underligt, at I mugger over USB-C porten. Jeg har overhovedet ikke noget problem med mine USB-C porte på mine MacBooks, Mac Studio og iPad Pro som alle har USB-C.

Apples egne USB-C og dem jeg har fra Anker går klippestabilt ind i porten og sidder rigtig solidt og fast. Man kan nærmest løfte enhederne med kablet, når stikket sidder deri.

Omvendt så vil jeg give medhold i, at den ThinkPad T14 jeg har, der virker USB-C stikket lidt mere løst, men jeg har ikke haft nogen problemer med det (endnu).


253

35
15. september 2023 @ 14:09
Juniormedlem
SE0Master skrev:

Synes det virker underligt, at I mugger over USB-C porten. Jeg har overhovedet ikke noget problem med mine USB-C porte på mine MacBooks, Mac Studio og iPad Pro som alle har USB-C.

Apples egne USB-C og dem jeg har fra Anker går klippestabilt ind i porten og sidder rigtig solidt og fast. Man kan nærmest løfte enhederne med kablet, når stikket sidder deri.

Omvendt så vil jeg give medhold i, at den ThinkPad T14 jeg har, der virker USB-C stikket lidt mere løst, men jeg har ikke haft nogen problemer med det (endnu).

Jeg har set adskillige ThinkPad T15 hvor det ene, eller begge USB-C stik er fysisk ødelagt. Om det skyldes at det er nogle klaphatte, som bare maser stikket i og flår det ud der har brugt dem, kan jeg ikke svare på, men når man spørger, så er alle hvide som sne, tager hvide handsker på og er mere forsigtige end når ligklædet fra Turin håndteres  
Jeg har selv en T15 og synes at USB-C stikkene virker meget billigt konstrueret i modsætning til Apples.

/Carsten


4593

394
15. september 2023 @ 19:54
FPU
SE0Master skrev:

Synes det virker underligt, at I mugger over USB-C porten. Jeg har overhovedet ikke noget problem med mine USB-C porte på mine MacBooks, Mac Studio og iPad Pro som alle har USB-C.

Apples egne USB-C og dem jeg har fra Anker går klippestabilt ind i porten og sidder rigtig solidt og fast. Man kan nærmest løfte enhederne med kablet, når stikket sidder deri.

Omvendt så vil jeg give medhold i, at den ThinkPad T14 jeg har, der virker USB-C stikket lidt mere løst, men jeg har ikke haft nogen problemer med det (endnu).

Måske har Apple lært af konkurrenterne og bygget et bedre stik. Man har da lov at håbe.


86

5
16. september 2023 @ 10:56
Novice

Ja den er sikkert det værd du betaler.

Jegville opdatere mit Leica Camera og jeg overvejede at opdatere til 14 Pro Max som alternativ.

Og det har jeg ikke fortrudt. Det bedste Camera er det man har på sig. Og jeg har ikke haft mit Leica med mig siden jeg fik min nye fon.

Fabelagtigt at jeg med det samme opbevarer i skyen og ikke er bange for at miste Camera når man er ude.

Især widvinklen har jeg stor glæde af. Alternativt panoramafunktionen.
har vænnet mig til Fotos men savner stadig Aperature. Har den men det er blevet for besværligt. Jeg tror ikke du bliver skuffet. 


234

13
16. september 2023 @ 15:43
Juniormedlem
Rolf skrev:

Ja den er sikkert det værd du betaler.

Jegville opdatere mit Leica Camera og jeg overvejede at opdatere til 14 Pro Max som alternativ.

Og det har jeg ikke fortrudt. Det bedste Camera er det man har på sig. Og jeg har ikke haft mit Leica med mig siden jeg fik min nye fon.

Fabelagtigt at jeg med det samme opbevarer i skyen og ikke er bange for at miste Camera når man er ude.

Især widvinklen har jeg stor glæde af. Alternativt panoramafunktionen.
har vænnet mig til Fotos men savner stadig Aperature. Har den men det er blevet for besværligt. Jeg tror ikke du bliver skuffet.

Jeg syntes ofte at Apple stock app til fotos og video komprimere materialet for hårdt. Har du en løsning på det, som jeg muligvis kunne have gavn af?


86

5
16. september 2023 @ 23:30
Novice

Jeg bruger at redigere og systematisere mine billeder i fotos på min macMini M2.
Det går nogenlunde og især hurtigt og enkelt. En gang imellem hiver jeg nogle fotos ind i Aperture med de muligheder der er her men den understøtter desværre ikke mulighederne i fotos med at bladre frem og tilbage i Live foto serien som man har muligheder for i fotos.

Som regel supplerer jeg lige de billeder jeg vil ændre på selv om jeg godt ved at originalen altid er intakt.

Jeg må også indrømme at den hurtighed hvormed man kan rette op på billederne i fotos er vanedannende. Man fotograferer jo mere end nogensinde tidligere. 


19

5
19. september 2023 @ 11:10
Nyt medlem

Jeg har en smule erfaring, som jeg vil foreslå: Ja!


11

3
19. september 2023 @ 19:01
Nyt medlem

I forhold til video kunne denne måske hjælpe ?

https://apps.apple.com/us/app/blackmagic-camera/id6449580241


234

13
21. september 2023 @ 02:20
Juniormedlem
Efter at have set Geekbench scores, kan man se at iPhone 15 Pro er 2% hurtigere end iPhone 15 Pro Max af en eller anden underlig grund. Det følger ikke lige min logik. Så mon ikke at der tikker bedre tal ind jo flere der har testet deres telefoner, samt at Geekbench muligvis ikke tester alle dele af den nye A17? Bare et gæt.

2709

341
PallMei (Skribent)
21. september 2023 @ 06:25
Bit kongen
LV426 skrev:
Efter at have set Geekbench scores, kan man se at iPhone 15 Pro er 2% hurtigere end iPhone 15 Pro Max af en eller anden underlig grund. Det følger ikke lige min logik. Så mon ikke at der tikker bedre tal ind jo flere der har testet deres telefoner, samt at Geekbench muligvis ikke tester alle dele af den nye A17? Bare et gæt.

Er det gennemsnit eller en enkelt score. Jeg mener at have læst et sted at der var kørt en benchmark med køling.


19

5
21. september 2023 @ 08:44
Nyt medlem

Ja, det er en gennemsnitlig score.