xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Cursor fryser
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1

1
04. november 2023 @ 12:29
Nyt medlem

Mit problem er, at både tastatur og mus, i stigende grad, volder problemer. Skriver jeg en tekst, får jeg, når jeg aktiverer tasterne, plop lyde. Cursoren fryser. I Final Cut er problemet, at jeg har ikke med kan indlæse flere filer ad gangen. At den blå markering på den fil, der skal indlæses, står og blinker. Jeg har afprøvet både mus og tastatur med kabler. Det har ikke ændret noget. Ved een, hvad problemet kan skyldes? Harddisken har rigelig plads, og opstarten varer bare 25 sek.

Venlig hilsen

  8
4
  418

4593

394
04. november 2023 @ 15:43
FPU

Hej macmulig.

Det vil være næsten umuligt at diagnosticere dit problem, når du giver os så få oplysninger.

Hvilken Mac, er der tale om? Hvor meget RAM, hvor meget disk. Perifert udstyr?

Alt andet lige kunne det tyde på enten en løs forbindelse til harddisken, eller måske at en af RAM-klodserne er defekt, sidder løst, eller er irret på kontakterne.

Prøv i øvrigt at køre en test på harddisken i Diskførstehjælp.

Men husk først of fremmest at tage en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du begynder på at eksperimentere. Og ikke mindst fordi din Mac er blevet ustabil.

Held og lykke og feedback.


1

1
04. november 2023 @ 17:40
Nyt medlem

Hej Tonny Freimanis!

Tak for dit svar.

iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015)

4 GHz Quad-Core Intel Core i7, 16Gb hukommelse

Harddisk 500Gb med 355Gb fri.

Jeg har kørt en test. Den siger OK



234

13
04. november 2023 @ 17:59
Juniormedlem
macmulig skrev:

Hej Tonny Freimanis!

Tak for dit svar.

iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015)

4 GHz Quad-Core Intel Core i7, 16Gb hukommelse

Harddisk 500Gb med 355Gb fri.

Jeg har kørt en test. Den siger OK


Har du prøvet at resette SMC og PRAM? Jeg syntes at erindre at have samme problem som dig, men kan ikke huske om det var en clean install af macOS eller en simpel SMC / PRAM reset der afhjalp problemet. Men du kunne prøve med at resette dem først.

Sakset fra internettet:

RESET SMC:

  1. Choose Apple menu > Shut Down and wait for your Mac to shut down.
  2. Press Shift-Control-Option on the left side of the built-in keyboard, then press the power button at the same time. Hold these keys and the power button for 10 seconds. If you have a MacBook Pro with Touch ID, the Touch ID button is also the power button.
  3. Release all keys.
  4. Press the power button again to turn on your Mac.


RESET PRAM/NVRAM

  1. Luk din Mac.
  2. Tænd din Mac, og tryk derefter med det samme på og hold disse fire taster nede: Alternativ, Kommando, P, R.
  3. Slip tasterne efter ca. 20 sekunder. Det kan se ud som om, din Mac genstarter. Du kan muligvis høre startlyden mere end én gang, eller du kan få vist Apple-logoet mere end én gang.
  4. Når din Mac er færdig med at starte, skal du muligvis justere eventuelle systemindstillinger, der blev nulstillet.

1

1
04. november 2023 @ 20:31
Nyt medlem

Hej igen! Tak for din ildhu. Jeg har forsøgt med begge metoder, dog med samme, kedelige resultat. Der synes dog at være sket det, at cursoren ikke, som tidligere, forsvandt når "ploppet" lød. Det er da nyt, men efter ca. 10 sek. lyder "ploppet". Altså igen og igen. Det er specielt irriterende under redigering, når forløbet gentagne gange afbrydes.

Venlig hilsen


2709

341
PallMei (Skribent)
04. november 2023 @ 22:46
Bit kongen
macmulig skrev:

Hej igen! Tak for din ildhu. Jeg har forsøgt med begge metoder, dog med samme, kedelige resultat. Der synes dog at være sket det, at cursoren ikke, som tidligere, forsvandt når "ploppet" lød. Det er da nyt, men efter ca. 10 sek. lyder "ploppet". Altså igen og igen. Det er specielt irriterende under redigering, når forløbet gentagne gange afbrydes.

Venlig hilsen

Er du sikker på at der ikke er dialog der har fuld fokus (modal). Måske er den skjult hvis du f.eks. Har haft en anden skærm tilsluttet eller højere opløsning sidst den var fremme. Prøv at tjekke Vis eller flyt alle åbne vinduer



1

1
05. november 2023 @ 10:20
Nyt medlem

Hej! Jeg er ganske ny i dette forum. Har vist været forbi for, efterhånden, nogen tid siden.

Jeg takker jer for den hjælp I har ydet. Det har været en fornøjelse. Jeg ved ikke nøjagtigt hvilken del af indsatserne, der har givet resultatet, men nu fungerer hele maskineriet.

Venlig hilsen


4593

394
05. november 2023 @ 13:23
FPU
macmulig skrev:

Hej! Jeg er ganske ny i dette forum. Har vist været forbi for, efterhånden, nogen tid siden.

Jeg takker jer for den hjælp I har ydet. Det har været en fornøjelse. Jeg ved ikke nøjagtigt hvilken del af indsatserne, der har givet resultatet, men nu fungerer hele maskineriet.

Venlig hilsen

Yehaa!


86

5
09. november 2023 @ 10:43
Novice

Det er år siden jeg arbejdede med programmer.

Dengang fandt jeg ud af at det er meget vigtigt at alle datafiler havde udgangpunkt i roden af disken.

Det behøvede ikke at være på selve systemdisken men kunne godt være en ekstra disk.
her var det så nødvendigt at benytte en hurtig port og hurtig disk.

Jeg aner ikke om disse krav stadig er gældende.
jeg brugte en disk for hver opgave.
det virkede fint.