xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
USB memory stick til iMac og iPad, i en enhed
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


78

1
21. november 2023 @ 11:27
Novice

Kære Macnyttere.

Min ven vil gerne have mulighed for at føre fotos fra iPad til “USB” memory stik, når han er på ferie, og jeg er ved at kløjs i alle de USB versioner der findes nu.

iPad er “iPad Air (5. generation), og kører på iPadOS- version 17.1.1

USB Memory sticks  skal virke til både iMac og iPad med både den “gamle” USB men også USB- lightning?  

Hvad vil I anbefale i den givne situation?

Som altid spændt på at høre jeres vise ord :-)



  6
4
  443

8586

198
21. november 2023 @ 13:06
Poseidon

Du skal have en med både USB-A (Den "gamle" som du kalder den) og USB-C. Lightning er en helt tredje connector, som du ikke skal bruge da en iPad Air 5. generation ikke har det, men USB-C.


Bare søg på "usb stick usb-a usb-c".


78

1
21. november 2023 @ 13:19
Novice

Tak David. 

Vil lige tage et kig på hans iPad, så jeg er med hvilke USB vi taler om, måske har jeg taget fejl :-/ 



78

1
22. november 2023 @ 09:07
Novice

Du har selvfølgelig ret David....det er et USB-C stik i min vens iPad.

Hvad der har forvirret mig igen, er min gamle viden. Jeg troede at "USB -C"  først erstattede Lightning med den nye iPhone 15, derfor var jeg overbevist om at iPad Air stik var "lightning".

Jeg bevæger mig i gammel "viden", og kan nu forstå at Memory stick vist er "oldnordisk" og Flash drive vist er bedre.

Har jeg forstået rigtigt at Flash (Pen) Drive ikke kræver strømforsyning....hvis ja, gælder det også ved tilslutning til iPad, samt overførsler af fotos fra iPad? (uden andet strøm end der er på ipad?)

Har I anbefalinger om "gode" producenter (har brugt Kingston i mange år), men har ikke fulgt med om der er kommet andre gode mærker på banen. 

Min ven vil gerne have ca. 4 stk. af ca. 256 GB, for at dele hans fotos op i katagorier.

Hvad ville I købe i den situation?





4593

394
22. november 2023 @ 10:49
FPU

Hvad ville I købe i den situation?

Så hurtige sticks som muligt. Class4 er alt for langsomt, til at det er sjovt. Class10 eller bedre anbefales.

USB-C kan flytte op til 10Gbps (godt 20 GigaByte i minuttet), så enhver USB-C stick, som har specifikationer i nærheden af det, kan bruges.

Men når det drejer sig om noget så "værdifuldt" som personlige billeder, ville jeg nok vælge et kendt mærke ad hensyn til driftssikkerhed, f.eks. Kingston, Transcend eller SanDisk.

Og husk, at det altid er en god ting selv at formatere stick'en, inden den tages i brug, for man kan ikke altid stole på fabriksformateringen. Desuden skal formatet jo passe med noget, som iPad'en kan se, men det er uden for mit erfaringsområde.

Jeg er heller ikke lige klar over, hvordan man overfører billeder direkte fra en iPad til en stick, for Apple har jo ikke ligefrem gjort det nemt. Måske er den letteste metode først at kopiere Kamerarulle over på en Mac via ImageCapture for så at kopiere billederne over på den ønskede stick. Det er i hvert fald den måde, som jeg laver en separat backup af min iPhone's Kamerarulle på.


8586

198
22. november 2023 @ 11:58
Poseidon
Rødtop skrev:

Hvad der har forvirret mig igen, er min gamle viden. Jeg troede at "USB -C"  først erstattede Lightning med den nye iPhone 15, derfor var jeg overbevist om at iPad Air stik var "lightning".

iPads startede med at gå USB-C helt tilbage i 2018. Apple har bare nosset videre med Lightning i deres iPhones, for at forvirre folk!


Jeg bevæger mig i gammel "viden", og kan nu forstå at Memory stick vist er "oldnordisk" og Flash drive vist er bedre.

De to ting er i praksis det samme, så ingen forskel der.


Har jeg forstået rigtigt at Flash (Pen) Drive ikke kræver strømforsyning....hvis ja, gælder det også ved tilslutning til iPad, samt overførsler af fotos fra iPad? (uden andet strøm end der er på iPad?)

iPad'en kan sagtens levere strøm via dens USB-C port. Om der skal ekstern strømforsyning til, afhænger af hvad du sætter til den. En USB stik kræver ikke ekstra strøm.


Har I anbefalinger om "gode" producenter (har brugt Kingston i mange år), men har ikke fulgt med om der er kommet andre gode mærker på banen. 

Så længe du ikke køber et kina-produkt så er du på den sikre side. Men alle hardwareprodukter kan fejle, så hav altid backup af vigtige ting.


Min ven vil gerne have ca. 4 stk. af ca. 256 GB, for at dele hans fotos op i katagorier.

Hvad ville I købe i den situation?

Hvis han skal have så mange billeder, så ville jeg hellere købe to små eksterne harddiske på 1+TB - Så er der også en til backup.

78

1
23. november 2023 @ 07:19
Novice

Tak for hjælpen :-)