xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
358
160
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Safari vil ikke huske mit log in på macnyt.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


466

19
23. november 2023 @ 18:05
Seniormedlem

Et nyt problem, og vist nok efter en opdatering (har stået på en lille måneds tid). Når jeg af og til rydder historikken på Safari, huskes mine log in på alle faste hjemmesider - undtagen på macnyt. Der skal jeg hver gang logge ind, og jeg bliver ikke spurgt, om jeg vil gemme log in. Hvorfor mon det?.

  18
0
  631

1938

198
PowerPalle (Administrator)
23. november 2023 @ 20:08
Stormogul

Jeg har ikke lavet om på macnyt i den periode du nævner.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

139

1
23. november 2023 @ 21:26
Novice

Jeg har samme problem, ikke blot på Macnyt men også andre steder, i tilgift kan jeg ikke (umiddelbart) gemme faste login og også her er det efter opdatering af Safari

eMAC Jorden er rund, alt du sender ud kommer tilbage i nakken!

4645

404
24. november 2023 @ 00:15
FPU

Svar til både Corfitsen og Abrahamsen:

Prøv at slette de relevante cookies og genstarte Safari. Det kan være, at den opdaterede Safari kløjs i (visse) cookies, der er ældre end den selv.

Husk at have de relevante passwords klar, for I bliver jo bedt om at skrive dem igen.

Spirituel Maskine

466

19
24. november 2023 @ 10:34
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Svar til både Corfitsen og Abrahamsen:

Prøv at slette de relevante cookies og genstarte Safari. Det kan være, at den opdaterede Safari kløjs i (visse) cookies, der er ældre end den selv.

Er det ikke det der sker når man aktiverer "Ryd historik"?. Hvordan sletter man ellers cookies?.

Jeg var i Safari indstillinger og slette adgangskode til macnyt. Efter "Ryd historik" spurgte Safari om log in og om jeg derefter ville gemme. Jeg gemte - men lige lidt hjalp det.


4645

404
24. november 2023 @ 14:17
FPU
MichaelCorfitsen skrev:

Er det ikke det der sker når man aktiverer "Ryd historik"?. Hvordan sletter man ellers cookies?.

Njah, ikke helt og ikke altid. Og historik er jo sådan set bare en liste over de hjemmesider, som man har besøgt.

Hvis jeg har bøvl med en cookie, eller hvis jeg blot vil rydde op i de "ekstra" tredieparts cookies, som bliver lagt ind på Mac'en, går jeg ind og gør det manuelt. Det sker her:

Safari-menu -> Preferences -> klik på Ikonen "Privacy" -> klik på "Manage Website Data…" -> Scroll ned til macnyt cookien -> HiLite Macnyt cookien med et enkelt klik og klik derefter på "Remove" knappen. Klik til sidst på "Done" knappen og luk indstillingerne. Genstart Safari, log ind på Macnyt igen og bed en lille bøn til, at Safari husker dit login fra nu af. Ellers må det blive en fejlrapportering til Apple.

Jeg kan ikke gætte mig til alle de danske betegnelser, men mon ikke det går alligevel?

Spirituel Maskine

466

19
24. november 2023 @ 15:55
Seniormedlem

Selv med en lille bøn - det virker stadig ikke.


4645

404
24. november 2023 @ 17:28
FPU
MichaelCorfitsen skrev:

Selv med en lille bøn - det virker stadig ikke.

Damn! Nå, men du lærte da i det mindste at slette individuelle cookis.

Har du en anden browser, som du kan prøve Macnyt login med, f.eks. Firefox eller Opera?

Hvis det virker med dem, er det Safari, hvis det ikke gør, er det noget dybereliggende.


Spirituel Maskine

466

19
24. november 2023 @ 17:58
Seniormedlem

Samme problem i Firefox (120 - nyeste).


4645

404
24. november 2023 @ 20:34
FPU
MichaelCorfitsen skrev:

Samme problem i Firefox (120 - nyeste).

Så er vi desværre nok ovre i PowerPalles afdeling. Mit umiddelbare gæt er, at der må være noget kode i Macnyt's cookie, som ramler sammen med de allernyeste browsere, når de skal skrive passwordet ind i cookien.

Det virker i øvrigt fint med Safari 13.1.2. i High Sierra (macOS 10.13) hos mig, altså at cookien husker, at jeg er logget ind.

Har du mulighed for at boote i et ældre system på den samme Mac og teste et par browsere der?

Du kan også prøve at oprette en ny bruger og så se, om du får lov der.

Og hvis du ikke har gjort det i lang tid, så prøv da også lige at genstarte Mac'en (evt. efter at du har slettet Macnyt cookien igen). Genstarter har jo af og til vist sig at klare ærterne.

Spirituel Maskine

466

19
24. november 2023 @ 22:05
Seniormedlem

Alt det der med slette, genstart.... er prøvet. Så ville jeg prøve at ændre mit log in, men det kan jeg ikke - kun gul bjælke jeg ikke kan skrive et nyt log in i, såååååå - også der lidt dril.

Du skriver det med noget ældre OS, og for pokker, da jeg har en MBP 2011 med OS 10.11.6. og Safari 11.1.2. prøvede jeg der. På min MBP bruger jeg næsten kun Firefox, da den gamle Safari stort set ikke kan bruges på hjemmesider i 2023 - men med Macnyt husker Safari log in. Det må således væren noget af "det nye" der er problemet.

Nu er det jo heller ikke jordens undergang, at jeg efter oprydning af historik skal skrive mit log in igen.


2804

358
PallMei (Skribent)
25. november 2023 @ 07:14
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Samme problem i Firefox (120 - nyeste).

 Sikre at det ikke er et Privat vindue du sidder med, for så er det som om du aldrig har været på siden før.

Ellers må du nok kigge på hvor striks dine indstillinger er og evt. undtage macnyt. Især hvis du flueben i at den skal slette cookies.

Jeg sidder her med Firefox 120 på M1 MBA Sonoma 14.1.1 uden problemer.


466

19
25. november 2023 @ 07:22
Seniormedlem

Jeg har ikke (bevidst) ændret indstillinger siden det virkede. Hvad mener du med "Privat vindue"?.


2804

358
PallMei (Skribent)
25. november 2023 @ 07:41
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg har ikke (bevidst) ændret indstillinger siden det virkede. Hvad mener du med "Privat vindue"?.

https://support.apple.com/da-dk/guide/safari/ibrw1069/mac


466

19
25. november 2023 @ 08:02
Seniormedlem

Jeg kører ikke "Privat vindue".


2804

358
PallMei (Skribent)
25. november 2023 @ 08:16
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg kører ikke "Privat vindue".

Proxy, Firewall, Sikkerhedssoftware, browser-plugin og så de tidligere nævnte cookie-settings (anonymitet) er de usual suspects.

Hvis du er på via mobil og du er kommet til at vælge mms-profilen til data, vil det også have samme effekt.


466

19
25. november 2023 @ 08:27
Seniormedlem
PallMei skrev:
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg kører ikke "Privat vindue".

Proxy, Firewall, Sikkerhedssoftware, browser-plugin og så de tidligere nævnte cookie-settings (anonymitet) er de usual suspects.

Jeg kan ikke se fejl der.

Hvis du er på via mobil og du er kommet til at vælge mms-profilen til data, vil det også have samme effekt.

Jeg har i umindelige tider ikke været på med mobil.


4645

404
25. november 2023 @ 10:09
FPU

Eftersom Abrahamsen også har fået login-problemer efter en Safari-opdatering, og ikke kun på Macnyt, er det nok retur til Apple med en fejlrapport.

PP kan selvfølgelig nærstudere cookie-koden, men det kan jo være svært at lokalisere problemet, så længe Safari ikke "siger" noget om de missede login-forsøg.

Desværre har Apple fjernet egenskaben at vise al aktivitet på en given hjemmeside (Kommando-Alt-A i ældre browsere), men i Firefox 106 er der et web-værktøj, som hedder "Browser Console":

Firefox-menuen Tools -> Browser Tools -> Browser Console (Kommando-Shift-J). Klik derefter på "Multiproces".

Når jeg gør det hos mig selv og i øvrigt ER logget ind på Macnyt, får jeg den her besked om Macnyt og dens cookie:

CITAT BEGYND

This page is in Quirks Mode. Page layout may be impacted. For Standards Mode use “<!DOCTYPE html>”.

2 bootstrap.bundle.min.js:6:60883

Cookie “mnuid” does not have a proper “SameSite” attribute value. Soon, cookies without the “SameSite” attribute or with an invalid value will be treated as “Lax”. This means that the cookie will no longer be sent in third-party contexts. If your application depends on this cookie being available in such contexts, please add the “SameSite=None“ attribute to it. To know more about the “SameSite“ attribute, read https://developer.mozilla.org/docs/Web/HTTP/Headers/Set-Cookie/SameSite forum

unreachable code after return statement

Password fields present on an insecure (http://) page. This is a security risk that allows user login credentials to be stolen.

CITAT SLUT

Håber, at I kan bruge det til et eller andet kreativt.

God jagt!

Spirituel Maskine

2804

358
PallMei (Skribent)
26. november 2023 @ 08:53
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

CITAT BEGYND

This page is in Quirks Mode. Page layout may be impacted. For Standards Mode use “”.

2 bootstrap.bundle.min.js:6:60883

Cookie “mnuid” does not have a proper “SameSite” attribute value. Soon, cookies without the “SameSite” attribute or with an invalid value will be treated as “Lax”. This means that the cookie will no longer be sent in third-party contexts. If your application depends on this cookie being available in such contexts, please add the “SameSite=None“ attribute to it. To know more about the “SameSite“ attribute, read https://developer.mozilla.org/docs/Web/HTTP/Headers/Set-Cookie/SameSite forum

unreachable code after return statement

Password fields present on an insecure (http://) page. This is a security risk that allows user login credentials to be stolen.

CITAT SLUT

Håber, at I kan bruge det til et eller andet kreativt.

Hvert fald PowerPalle