xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
SSD kan ikke læses på Mac Pro 6.1, 2013
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


393

13
23. november 2023 @ 23:15
Lærling

Har i dag modtaget en 2 TB SSD harddisk med køling. Jeg har monteret den, men computeren kan ikke se den, så jeg kan ikke lægge styresystem på den. Kan ikke se den i Diskværktøj eller andre steder. Jeg har været i kontakt med sælger, der mener det skyldes manglende EFI opdatering, men her er jeg jo på bar bund. Jeg har prøvet at hente EFI-opdatering, men får at vide at maskinen ikke understøtter denne. Jeg har Googlet (Tonny), men synes ikke, der rigtig findes noget om dette problem specifikt eller problemet med at læse disken i det hele taget. 

Er der nogen af jer, der har bud på, hvordan det løses. 

Et andet spørgsmål, hvad skal man se efter for at få den rigtige caddie / adapter til en af de smalle SSD diske? så den kan bruges i et kabinet, der passer til en 3,5 disk.


Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.
  15
9
  599

4593

394
24. november 2023 @ 00:32
FPU

Din eksterne disk er muligvis formateret i ExFat, et PC-format, som Mac'er godt kan læse fra og skrive til, men som den ikke kan boote fra. Eller måske er det noget nyere noget. Jeg har ikke fulgt så meget med i nyere diskformater her på det sidste.

Det korrekte format til en 2013-Mac boot-disk burde i øvrigt være Extended(Journaled) med GUID Partition Map.

Diskværktøj burde dog kunne se den, som den er. Prøv evt. at sætte den i et eksternt kabinet eller brug et USB-til-SATA stik og prøv så, om ikke Mac'en kan få øje på den på den måde.

Men en SSD med indbygget køling? Så varme bliver de jo heller ikke, heller ikke ved intensiv data-flytning.

Har du noget info om mærke og model, og evt. om hvilket format, den kommer med fra fabrikken?

P.S. EFI-opdatering plejer at være noget Windows-only noget. Jeg var igennem processen med min første SSD, en Samsung EVO 840. Det endte med, at jeg måtte downloade .exe-filen, lave en DOS boot-disk og så opdatere den den vej. Det var godt nok en weird oplevelse at se Mac'en starte op i DOS (Adios Amigos!).

Hvis du slet ikke kan få det til at funke, må du nok smide den i en (Adr!) PC, opdatere EFI'en og (helst) omformatere SSD'en til ExFat, som Mac'en derefter alt andet lige burde kunne se.

Held og lykke med "puslespillet".


2709

341
PallMei (Skribent)
24. november 2023 @ 07:07
Bit kongen
Leif Korreborg skrev:

Har i dag modtaget en 2 TB SSD harddisk med køling. Jeg har monteret den, men computeren kan ikke se den, så jeg kan ikke lægge styresystem på den. Kan ikke se den i Diskværktøj eller andre steder. Jeg har været i kontakt med sælger, der mener det skyldes manglende EFI opdatering, men her er jeg jo på bar bund. Jeg har prøvet at hente EFI-opdatering, men får at vide at maskinen ikke understøtter denne. Jeg har Googlet (Tonny), men synes ikke, der rigtig findes noget om dette problem specifikt eller problemet med at læse disken i det hele taget. 

Er der nogen af jer, der har bud på, hvordan det løses. 

Et andet spørgsmål, hvad skal man se efter for at få den rigtige caddie / adapter til en af de smalle SSD diske? så den kan bruges i et kabinet, der passer til en 3,5 disk.


Hvilken type SSD snakker vi om. fabrikant. Intern/ekstern, Sata/nvme.

Hvis det er nvme og det er ikke er en original Apple eller Apple kompatibel ssd, så skal du have en adapter og maskinen skal have haft en af de seneste High Sierra eller nyere MacOS installeret tidligere, da generel NVME understøttelse kom med EFI opdatering midtvejs i High Sierra livs-cyklus. 



393

13
24. november 2023 @ 08:14
Lærling

Hej PallMei og Tonny, først tak for jeres svar. Typen er denne (sælger beskrivelse): 2TB M.2 Pcie Gen3 x4 Nvme SSD für Mac Pro 2013 (Mit Kühler). Den skulle erstatte den originale interne SSD på 250 GB. Jeg har ingen mulighed for at formattere den i en Windows PC. Da jeg ikke har en boks at putte den i. Den er med adapter, så den er sikkert ikke original. Jeg ved så lidt om disse, at jeg ikke ved, hvilken adapter, jeg skal købe, da SSD'en er smallere, end dem jeg ellers har brugt.

PS! Den originale havde High Soerra, men er nu opdateret Monterey. Desværre er det ikke plads til bare at tilbagekopiere på den fra Backup.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

2709

341
PallMei (Skribent)
24. november 2023 @ 11:25
Bit kongen
Leif Korreborg skrev:

Hej PallMei og Tonny, først tak for jeres svar. Typen er denne (sælger beskrivelse): 2TB M.2 Pcie Gen3 x4 Nvme SSD für Mac Pro 2013 (Mit Kühler). Den skulle erstatte den originale interne SSD på 250 GB. Jeg har ingen mulighed for at formattere den i en Windows PC. Da jeg ikke har en boks at putte den i. Den er med adapter, så den er sikkert ikke original. Jeg ved så lidt om disse, at jeg ikke ved, hvilken adapter, jeg skal købe, da SSD'en er smallere, end dem jeg ellers har brugt.

Er det den her?

Det er ikke nemt at blive klog på om den har adapter eller ej og "Global Memory" ikke er et kendt mærke. De skriver der et datablad med og man på youtube kan finde videoer mht. installation og det vil jeg anbefale.


PS! Den originale havde High Soerra, men er nu opdateret Monterey. Desværre er det ikke plads til bare at tilbagekopiere på den fra Backup.

Du skal ikke kopiere tilbage, det der tæller, er at den har haft en version installeret som indeholder EFI med NVME support.

"WICHTIG: macOS 10.13 High Sierra (oder neueres Betriebssystem) muss auf dem Host-Computer installiert sein, BEVOR Sie diese SSD zum ersten Mal installieren. Dazu benötigen Sie Ihre Original-SSD von Apple. Diese Betriebssystemversionen enthalten ein EFI-Firmware-Update für Ihren Mac. Ohne das Update erkennt der Computer die SSD nicht. Dieser Prozess ist getrennt von den anderen hier beschriebenen Prozessen und sollte diesen vorangehen. Beachten Sie, dass bei der Installation des Betriebssystems auf dem Laufwerk selbst auch macOS 10.13 oder höher erforderlich ist."

Her er et par relevante tråde:

https://forums.macrumors.com/threads/pcie-ssds-nvme-ahci.2146725/

https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2015-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/ 

Personligt havde jeg købt en adapter og en af de sdd'er med god kompatibilitet i en af ovenstående tråde fra et kendt mærke.


393

13
24. november 2023 @ 12:37
Lærling

Alt det besvær for min skyld, tak. Ja, det er den SSD, du linker til. Den har adapter. Jeg har ikke kunnet finde videoer, der viste en løsning med problemet. Jeg har hverken modtaget det ene eller det andet. Valget af SSD kommer vel under uvidenhed. Jeg har heller ikke kunnet finde ud af, hvilken der er 'ægte' og ikke bare kompatibel.

Jeg har en maskine, der kører Mojave, derfor har jeg bestilt et kabinet, der passer til SSD'en og håber så jeg får lov at formatere disken på denne.

Hvis du har et link til den 'rigtige' SSD, vil jeg seriøst overveje at købe den. Men får sikkert det samme problem?

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2709

341
PallMei (Skribent)
24. november 2023 @ 13:22
Bit kongen
Leif Korreborg skrev:

Alt det besvær for min skyld, tak. Ja, det er den SSD, du linker til. Den har adapter. Jeg har ikke kunnet finde videoer, der viste en løsning med problemet. Jeg har hverken modtaget det ene eller det andet. Valget af SSD kommer vel under uvidenhed. Jeg har heller ikke kunnet finde ud af, hvilken der er 'ægte' og ikke bare kompatibel.

Jeg har en maskine, der kører Mojave, derfor har jeg bestilt et kabinet, der passer til SSD'en og håber så jeg får lov at formatere disken på denne.

Hvis du har et link til den 'rigtige' SSD, vil jeg seriøst overveje at købe den. Men får sikkert det samme problem?

Jeg tror ikke det gør en forskel om du får den formateret. Du burde kunne se den i diskværktøj under gendannelse under alle omstændigheder.

Her Apples vejledning til at slette (Apples udtryk for formatering) disken under gendannelse.

Måske du skulle få et link til youtube fra sælgeren. Men det er nok mest mht. til fysisk installation (har du prøvet at tage den ud sætte den i igen, for at tjekke den sidder korrekt).

Jeg ved ikke hvad du mener "rigtige" SSD, men nej. Som sagt, ville jeg tjekke macrumors tråden. Både mht. valg af ssd, men også vejledning.



393

13
24. november 2023 @ 14:25
Lærling

Desuden virker den originale 250 GB SSD. Så jeg formoder, det er et hd problem og ikke et computer problem.

Med rigtig disk, mener jeg, disk som Apple anbefaler eller har solgt. Tror du ikke, jeg kan 'komme til den', og evt. få lagt Mojave eller High Sierra på den?

Men da den ikke kommer op i Diskværktøj, har jeg haft de samme tanker, som du har. Jeg har prøvet at skrive til sælger, da jeg ikke synes, der ligger nogen løsning lige for.

Men endnu en gang, tak fordi du gidet at bruge tid på dette.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

2709

341
PallMei (Skribent)
24. november 2023 @ 16:09
Bit kongen
Leif Korreborg skrev:

Desuden virker den originale 250 GB SSD. Så jeg formoder, det er et hd problem og ikke et computer problem.

Med rigtig disk, mener jeg, disk som Apple anbefaler eller har solgt. Tror du ikke, jeg kan 'komme til den', og evt. få lagt Mojave eller High Sierra på den?

Tror det nærmeste er 

https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/mac-pro/2013 

Du kan så prøve at om denne:

https://www.pricerunner.dk/pl/36-3201080284/Harddiske/OWC-Aura-Pro-X2-M.2-2TB-Sammenlign-Priser 

og/eller denne er en af de listede ssd’er

https://www.pricerunner.dk/pl/36-3203052938/Harddiske/OWC-4.0TB-Aura-P12-M.2-NVMe-SSD-High-performance-NVMe-SSD-for-M.2-enclosures-and-computers-Sammenlign-Priser


Men da den ikke kommer op i Diskværktøj, har jeg haft de samme tanker, som du har. Jeg har prøvet at skrive til sælger, da jeg ikke synes, der ligger nogen løsning lige for.

Men endnu en gang, tak fordi du gidet at bruge tid på dette.

Det er svært at sige noget om det, for det det er ukendt mærke uden vejledning.  Det er ikke til at sige om der skal bruges adapter eller ej, eller hvad der er galt. “Global Memory” er næsten umulig at søge efter.


393

13
24. november 2023 @ 16:23
Lærling

Tak PallMei. Hvis jeg nogensinde får det løst, skal jeg nok skrive om forløbet og løsningen. Men jeg er bange for, at det er, som du også er inde på, en defekt eller i bedste fald en forkert SSD.

Tak for din tid, og også tak til Tonny for svar. Rigtig god weekend til jer begge. Det bliver sikkert en ny/anden disk.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

1131

15
27. november 2023 @ 21:09
Stormogul

Jeg har selv lige opgraderet en Mac Pro 2013 med 1TB SSD i søndags. Sintech adapter og en WD Blue SN580 1TB

Jeg modtog maskinen i onsdags. Den havde BootROM version 1.135.0 eller 1.136.0 Det kan ses i System Information - Hardware > BootROM. I Monterey hedder det System Firmware Version og den seneste hedder 478.0 som kom med seneste 12.7.1 Monterey.

Smid den originale disk i og installer Monterey fra USB, så skulle du gerne få den nyeste BootRom/System Firmware Version. Skift disken og prøv at installer igen.

Min kom med Mavericks som den oprindeligt var født med, men kunne se BootRom versionen var fra en der kom med Catalina opdatering. Jeg fik så lavet en USB installer og installeret Monterey og i samme ombæring opgraderet BootRom/System Firmware Version.


l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

393

13
05. december 2023 @ 18:10
Lærling

Som sagt, vender jeg tilbage med forløb – og et nyt problem. Men først til løsningen: Den tilkøbte hard disk var defekt, er blevet sendt retur med løfte om pengene tilbage (eBay). Købte disk, PallMei så venligt havde linket til (OWC 2 TB). Den virker perfekt. Jeg er lidt usikker på om, det rækker, at maskinen kom med High-Sierra, blev opdateret til Monterey. Derefter, efter at have kæmpet med en defekt HD, lavede en clean install på den nye disk, eller jeg skulle have haft installeret High-Sierra eller Mojave før jeg installerede Monterey. Eller den krævede software findes på basis disken. Men den ville vel ikke hav fungeret, hvis ikke dette er gjort rigtigt, eller…?

Mit nye problem er imidlertid, at jeg ikke er administrator på min hard disk, det er 'System' derimod, og det kan jeg desværre ikke ændre. Jeg har Googlet (Tonny :0), jeg får kun de svar, jeg allerede kender og har prøvet af, nemlig 'vis info' lås op og vælg ændringer i menuen forneden under 'Deling og Tilladelser', men får beskeden: "Handlingen kan ikke udføres, fordi du ikke har den nødvendige tilladelse".

Jeg har også været omkring 'Brugere og Grupper', men ingenting hjælper.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

2709

341
PallMei (Skribent)
05. december 2023 @ 21:34
Bit kongen
Leif Korreborg skrev:

Som sagt, vender jeg tilbage med forløb – og et nyt problem. Men først til løsningen: Den tilkøbte hard disk var defekt, er blevet sendt retur med løfte om pengene tilbage (eBay). Købte disk, PallMei så venligt havde linket til (OWC 2 TB). Den virker perfekt.

Alletiders

 Jeg er lidt usikker på om, det rækker, at maskinen kom med High-Sierra, blev opdateret til Monterey. Derefter, efter at have kæmpet med en defekt HD, lavede en clean install på den nye disk, eller jeg skulle have haft installeret High-Sierra eller Mojave før jeg installerede Monterey. Eller den krævede software findes på basis disken. 

Det ligger i rom. Det vigtigste er bare at den har haft en High Sierra eller nyere version installeret, som har opdateret boot rommen.

Men den ville vel ikke hav fungeret, hvis ikke dette er gjort rigtigt, eller…?


Er ikke engang sikker på at det er nødvendig til den OWC ssd, for jeg tror den opføre sig som en Apple SSD.

Mit nye problem er imidlertid, at jeg ikke er administrator på min hard disk, det er 'System' derimod, og det kan jeg desværre ikke ændre. Jeg har Googlet (Tonny :0), jeg får kun de svar, jeg allerede kender og har prøvet af, nemlig 'vis info' lås op og vælg ændringer i menuen forneden under 'Deling og Tilladelser', men får beskeden: "Handlingen kan ikke udføres, fordi du ikke har den nødvendige tilladelse".


Jeg har også været omkring 'Brugere og Grupper', men ingenting hjælper.

Jeg er ikke med på hvad problemet er ved det. Sådan ser det også ud her:


393

13
05. december 2023 @ 22:34
Lærling

Jamen, det ligner min. Men hvorfor kan jeg ikke kopiere til den? Det var derfor, jeg blev opmærksom på ejerskabet, eller manglen på samme, I øvrigt, tak endu en gang for linket til OWC-disken. Jeg har været usikker på om, hvilken disk jeg skulle vælge, når der ikke direkte stod en dedikation Mac Pro 6.1 2013, så dit var en langt større hjælp. end du måske var klar over

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

2709

341
PallMei (Skribent)
05. december 2023 @ 22:46
Bit kongen
Leif Korreborg skrev:

Jamen, det ligner min. Men hvorfor kan jeg ikke kopiere til den? 

Kopiere hvad og hvor. Det burde muligt at kopiere ind i dit hjemmebibliotek. Også til programmer, hvis du er administrator.

Når man booter fra et drev, så bliver det system drev. Så man kan f.eks. ikke formatere/slette et drev systemet køre fra m.m. Så er man nødt til at boot fra et andet drev.



393

13
05. december 2023 @ 22:55
Lærling

Tak! Det kan jeg også, nu. Jeg ved ikke, hvad jeg gjorde forkert, nu er der ingen problemer. Tak endnu en gang for din hjælp. (Jeg er administrator).

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.