xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvordan overfører jeg mine bogmærker fra Firefox?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


477

7
26. november 2023 @ 13:11
Seniormedlem

Jeg ved ikke hvad jeg har gjort, men alle mine bogmærker er forsvundet. Hvordan får jeg dem tilbage?

  40
7
  1149

4593

394
26. november 2023 @ 17:15
FPU

Google var min ven.

Den kunne du nu også selv have fundet.


477

7
27. november 2023 @ 09:58
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Google var min ven.

Den kunne du nu også selv have fundet.

Jo, men det gjorde jeg så ikke. Husk at jeg lider af en Alzheimer-lignende sygdom.


4593

394
27. november 2023 @ 10:22
FPU
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Google var min ven.

Den kunne du nu også selv have fundet.

Jo, men det gjorde jeg så ikke. Husk at jeg lider af en Alzheimer-lignende sygdom.

Jaeh, joeh. Men hvad er forskellen på at spørge Macnyt og at spørge Google?

Og virkede rådet i linket?


477

7
28. november 2023 @ 08:53
Seniormedlem

Engelsk forstår jeg, men det er for indviklet for mig :-(

Hvis jeg havde spurgt i Macnyt ville jeg forvente en mere simpel forklaring. Der er alt for mange links og forklaringer og det kan jeg ikke overskue :-(


2709

342
PallMei (Skribent)
28. november 2023 @ 09:23
Bit kongen
Towle skrev:

Engelsk forstår jeg, men det er for indviklet for mig :-(


Hvis jeg havde spurgt i Macnyt ville jeg forvente en mere simpel forklaring. Der er alt for mange links og forklaringer og det kan jeg ikke overskue :-(


Her er den på Dansk. Først resultat: 

Jeg ved ikke hvad jeg har gjort, men alle mine bogmærker er forsvundet. Hvordan får jeg dem tilbage?

Hvis du gerne vil have en mere hjælpende dialog, så har både google og micrsoft m.fl. kunstig intelligens, der destilere alle informationerne og forsøge at give direkte hjælp uden at du skal hoppe til hjemmesider (men hvert fald i bings tilfælde, oplyser kilder til dens information, så du kan hoppe direkte til kilden). Det er stadig i rivende udvikling og jeg er ikke selv god til at huske at bruge dem.

https://www.bing.com/chat 

https://bard.google.com/chat 


4593

394
28. november 2023 @ 09:40
FPU

OK, dine bookmarks er væk. Så vidt jeg lige kan regne ud, kan det ske på to måder:

1. Fuck-up, d.v.s. at brugeren har gjort noget forkert.

2. Større opdatering af Firefox, hvor den ikke får genetableret bookmarks i den dertil indrettede mappe. Det er sket en enkelt gang for mig.

I begge tilfælde er der to måder, man kan genskabe sine bookmarks på; direkte i Firefox (se nedenfor) og manuelt via Finder og en TimeMachine backup. Først "Firefox-metoden", hvor du kan genskabe dine bookmarks direkte i Firefox, og derefter den manuelle metode, som jeg er nødt til at sende som en separat tråd, fordi opskriften er ret lang,

Firefox-metoden:

Åbn Firefox og vælg "Manage Bookmarks" fra Bookmarks menuen (Shift-Kommando-O).

Klik på knappen med op og ned pilene, scroll ned til "Restore" og -hvis du kan se dato-stemplede fil-navne i pop-up vinduet- vælg en af dem. Den nyeste backup er den øverste. Husk, at de vinduer og kommandoer hedder noget andet på dansk.

Nu skulle resten gå af sig selv. Du er evt. nødt til at genstarte Firefox bagefter, for at den kan loade backup'en.

Hvis du ikke kan se noget som helst pop-up vinduet, når musen peger på "Restore", er du nødt til at plukke dem manuelt fra din TimeMachine backup. Se næste post.


4593

394
28. november 2023 @ 09:48
FPU

Hvis du til gengæld skal gøre det manuelt fra en backup, ligger Firefox' bookmarks her:

Åbn Finder's Gå-menu, mens du holder Alt-tasten nede, så du kan se og vælge mappen "Bibliotek" (det eneste punkt i menuen uden en tastatur-genvej).

Når du har åbnet vinduet, så vælg at vise det på liste-form (Kommando-2). Åbn derefter Oversigtsvalg (Kommando-J) og hak af i "Omfang" og "Beregn alle omfang". P.S. På mit engelske system hedder de hhv. "Size" og "Calculate all Sizes".

Sorter nu vinduet ved at klikke to gange på "Omfang" foroven i Biblioteks vindue, så største filer og mapper vises øverst. Lad Finder tælle alle mapper sammen. Det kan godt tage noget tid.

En af de største mapper vil nok være "Application Support" (Programunderstøttelse?). Åbn den mappe og gør evt. det samme med vinduet som ovenfor, så det vises på listeform med største mapper øverst.

Find mappen "Firefox" og åbn den.

Find og åbn en mappe med et skævt navn, der ender på ".default-release". Hos mig hedder den "1m6m9t5a.default-release".

Åbn nu den mappe, der hedder "bookmarkbackups". Hvis den mappe er tom, bliver du nødt til at hente dine bookmarks fra en TimeMachine backup ved at klikke dig ind til dem på samme måde som ovenfor. Jeg ved dog ikke, hvordan man åbner en skjult mappe på en ekstern disk.

Hvis der til gengæld ligger filer med navne á la "bookmarks-2023-11-06_32_SKPz9DOjE9pBeKpb4yS00w==.jsonlz4", kopierer du den med den nyeste dato ud på skrivebordet ved alt Alt-trække den derover.

Åbn derefter Firefox og vælg "Manage Bookmarks" (Shift-Kommando-O).

Klik på pil op og pil ned ikonet og vælg derefter "Import Bookmarks from HTML"

Peg i Open-dialogen på den bookmark-fil, som du har kopieret ud på skrivebordet fra din TimeMachine backup og bed en lille bøn til,a t Firefox kan læse den (efter en eventuel genstart af Firefox).

Hvis det virker, kan du slette den bookmark-fil, som du kopierede over på skrivebordet fra din TimeMachine backup.



8

0
28. november 2023 @ 10:25
Nyt medlem

Med svaret om at "Google er min ven", så kan vi ligeså godt nedlægge macnyt.dk, og alle andre fora. Vi kunne også fyre alle ansatte i diverse helpdesks. Så er vi ude over det pjat. Men hvor tror du at Google høster alle sine svar fra?

Men tak fordi du er her. Du klimaksens mester.


2709

342
PallMei (Skribent)
28. november 2023 @ 11:03
Bit kongen
svedel77 skrev:

Med svaret om at "Google er min ven", så kan vi ligeså godt nedlægge macnyt.dk, og alle andre fora. Vi kunne også fyre alle ansatte i diverse helpdesks. Så er vi ude over det pjat. Men hvor tror du at Google høster alle sine svar fra?

Det er ikke rigtig. 

Der er jo slet ikke gjort et forsøg på selv at finde en løsning på problemet først og indskrænke problemet. Hvis der er, er det ikke medtaget. 

Det vil sige vi skal starte med at lave en søgning, han kunne have gjort og fået svar med det samme.

For os andre derimod er baggrunden og detaljerne uklare, så vi skal gætte på potentielle årsag og deres løsning.


4593

394
28. november 2023 @ 11:10
FPU
svedel77 skrev:

Med svaret om at "Google er min ven", så kan vi ligeså godt nedlægge macnyt.dk, og alle andre fora. Vi kunne også fyre alle ansatte i diverse helpdesks. Så er vi ude over det pjat. Men hvor tror du at Google høster alle sine svar fra?

Men tak fordi du er her. Du klimaksens mester.

For det første er Macnyt meget mere end hjælp til selvhjælp; der er masser af andre emner, f.eks. erfaring med nyt hardware eller nostalgi omkring gammelt ditto, og andre ting. Af og til er indslag endda slet ikke Mac-relaterede. Desuden er Macnyt jo mere end selve forumet, f.eks. nyheder og Kramboden, så din påstand er ikke-gyldig.

For det andet KAN man ofte finde et direkte svar på sit Mac-bøvl via Google eller Apple Discussions, og det lige så hurtigt, som man kan klikke på et relativt link. Hvorfor så belejlige andre med et svar, som findes i forvejen, og oven i købet vente på et eventuelt svar herinde, som endda kan være mangelfuldt?

Jeg synes, at det er logisk at prøve at klare ærterne selv først, og det er måske derfor, at jeg næsten aldrig er nødt til at ulejlige Macnyt'ere (eller andre) med mit eget bøvl. Men måske er jeg en af få, som den løsning ligger lige for, og i så tilfælde er du undskyldt på forhånd.

Men når jeg nu alligevel har fat i dig:

Min VLC 3.0.18 har ikke længere lyst til at centrere videoer, hverken ved almindelig visning eller i fullscreen. Videoer i portræt-format (f.eks. YouTube Shorts) har kun en bred sørgerand i højre side i stedet for en smal i hver side, og videoer i landskabs-format har kun en bred sørgerand for neden (kun ved fullscreen) i stedet for to mindre i top og bund.

Kan du ikke lige finde ud af hvorfor, hvis du ikke ved det i forvejen, og så vende tilbage med en løsning, så jeg slipper for at google den?

Kan du se nu, hvordan det er at sende andre over åen efter sit eget vand ved at starte fejlsøgningen på Macnyt?


4593

394
28. november 2023 @ 11:11
FPU
PallMei skrev:
svedel77 skrev:

Med svaret om at "Google er min ven", så kan vi ligeså godt nedlægge macnyt.dk, og alle andre fora. Vi kunne også fyre alle ansatte i diverse helpdesks. Så er vi ude over det pjat. Men hvor tror du at Google høster alle sine svar fra?

Det er ikke rigtig. 

Der er jo slet ikke gjort et forsøg på selv at finde en løsning på problemet først og indskrænke problemet. Hvis der er, er det ikke medtaget. 

Det vil sige vi skal starte med at lave en søgning, han kunne have gjort og fået svar med det samme.

For os andre derimod er baggrunden og detaljerne uklare, så vi skal gætte på potentielle årsag og deres løsning.

Tak!


189

12
28. november 2023 @ 19:30
Novice

Jeg synes det er fantastisk så hjælpsomme man er her på macnyt.
Jeg bruger det ikke meget, men de gange, hvor jeg ikke selv kunne finde løsningen eller jeg glemte hovedet, da jeg stod ud af sengen, har jeg altid fået et godt og brugbart svar. 


2273

157
29. november 2023 @ 04:32
ASCII jonglør
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Google var min ven.

Den kunne du nu også selv have fundet.

Jo, men det gjorde jeg så ikke. Husk at jeg lider af en Alzheimer-lignende sygdom.

Nej, det gjorde du så ikke - og ja, vi skal lige igen mindes om at huske din Alzheimer-lignende sygdom. Det kan også vel være, men man må altså også overveje, om sygdommen her måske snarere er af karaktermæssig art og hedder Acedia - som er det latinske navn for den syvende af de klassiske syv dødssynder. Det danske ord for Acedia er dovenskab - slet og ret.

Ligonem ligonem vocat.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
29. november 2023 @ 10:12
FPU
alha grafisk skrev:

Jeg synes det er fantastisk så hjælpsomme man er her på macnyt.
Jeg bruger det ikke meget, men de gange, hvor jeg ikke selv kunne finde løsningen eller jeg glemte hovedet, da jeg stod ud af sengen, har jeg altid fået et godt og brugbart svar.

Vi har vel alle prøvet at græde om hjælp (også mig, også herinde), inden vi lige gik en gang rundt om os selv og prøvede at klare bønnerne på egen hånd.

Hvor mange af os har ikke glemt at (prøve at) løse et eller andet irriterende problem med noget så enkelt som en genstart af program eller styresystem?

Jeg ser den panik som et symptom på, hvor afhængige vi er blevet af silicium-hjernerne, og os Apple-folk måske mest af alle, fordi vi er så vant til, at l*rtet altid virker; vi hyperventilerer jo, hvis dimserne ikke har mere oppetid end et koben.

Men når forespørgslerne foregår på regelmæssig basis, er det på tide at huske at sætte en Post-It på kanten af skærmen med ordene "Google Først, Macnyt Næst!". Måske ved Siri også noget.

Når det så er sagt, forstår jeg godt Towle denne gang, for det gør altså nas at miste alle sine bookmarks.

Som nævnt længere oppe i tråden var jeg selv udsat for det, efter at Firefox havde auto-opdateret. Jeg fik fundet de vigtigste af dem (diverse lettiske myndigheder), men først efter en masse roden frem og tilbage i diverse Firefox-funktioner og besøg i obskure mapper. Og jeg var meget lidt glad undervejs.

Resten havde jeg "dubletter" af i Safari og Opera. De lettiske bookmarks fandtes kun i Firefox, da de er tilknyttet et eID-kort til login via en SIM-kortlæser. Den anvendte software (en browser plugin) virker stort set kun i Firefox, og derfor var de hjemmesider ikke bookmarket i de to andre browsere.

Derfor eftersendte jeg også et par opskrifter til Towle, og jeg håber da, at det lykkedes ham at få genskabt bogmærkerne, og helst via Firefox' egen backup-funktion, så han slap for at rode rundt i gamle TimeMachine backups.


477

7
02. december 2023 @ 09:25
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Åbn Finder's Gå-menu, mens du holder Alt-tasten nede, så du kan se og vælge mappen "Bibliotek" (det eneste punkt i menuen uden en tastatur-genvej).

Det kan jeg ikke få til at virke :-(


2709

342
PallMei (Skribent)
02. december 2023 @ 10:34
Bit kongen
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Åbn Finder's Gå-menu, mens du holder Alt-tasten nede, så du kan se og vælge mappen "Bibliotek" (det eneste punkt i menuen uden en tastatur-genvej).

Det kan jeg ikke få til at virke :-(


477

7
02. december 2023 @ 11:14
Seniormedlem

Sådan ser den ud hos mig. Jeg kører på Catalina:


2709

342
PallMei (Skribent)
02. december 2023 @ 11:17
Bit kongen
Towle skrev:

Sådan ser den ud hos mig. Jeg kører på Catalina:

Du skal HOLDE alt-tasten nede (Jeg forsøgte at fremhæve det i det citerede tekst fra Tonny)


477

7
02. december 2023 @ 12:12
Seniormedlem
PallMei skrev:
Towle skrev:

Sådan ser den ud hos mig. Jeg kører på Catalina:

Du skal HOLDE alt-tasten nede (Jeg forsøgte at fremhæve det i det citerede tekst fra Tonny)

Jo, men hvor finder jeg "Bibliotek"? Dem er der flere af:


2709

342
PallMei (Skribent)
02. december 2023 @ 12:16
Bit kongen
Towle skrev:
PallMei skrev:
Towle skrev:

Sådan ser den ud hos mig. Jeg kører på Catalina:

Du skal HOLDE alt-tasten nede (Jeg forsøgte at fremhæve det i det citerede tekst fra Tonny)

Jo, men hvor finder jeg "Bibliotek"? Dem er der flere af:

Nu skifter du pludselig indgangsvinkel. Det er kun 1 i menuen.

Du kan ikke se den på den fil-liste, uden at vise skjulte filer (shift+cmd+punktum), da det er en skjult mappe. Men den vil være under kurthansen mappen


477

7
02. december 2023 @ 14:26
Seniormedlem
PallMei skrev:
Towle skrev:
PallMei skrev:
Towle skrev:

Sådan ser den ud hos mig. Jeg kører på Catalina:

Du skal HOLDE alt-tasten nede (Jeg forsøgte at fremhæve det i det citerede tekst fra Tonny)

Jo, men hvor finder jeg "Bibliotek"? Dem er der flere af:

Nu skifter du pludselig indgangsvinkel. Det er kun 1 i menuen.

Du kan ikke se den på den fil-liste, uden at vise skjulte filer (shift+cmd+punktum), da det er en skjult mappe. Men den vil være under kurthansen mappen

Det kan jeg altså ikke se. Jeg vedhæfter et par billeder der viser stien og et der viser indholdet. Extensions indeholder intet.



2709

342
PallMei (Skribent)
02. december 2023 @ 17:25
Bit kongen
Towle skrev:
PallMei skrev:
Towle skrev:
PallMei skrev:
Towle skrev:

Sådan ser den ud hos mig. Jeg kører på Catalina:

Du skal HOLDE alt-tasten nede (Jeg forsøgte at fremhæve det i det citerede tekst fra Tonny)

Jo, men hvor finder jeg "Bibliotek"? Dem er der flere af:

Nu skifter du pludselig indgangsvinkel. Det er kun 1 i menuen.

Du kan ikke se den på den fil-liste, uden at vise skjulte filer (shift+cmd+punktum), da det er en skjult mappe. Men den vil være under kurthansen mappen

Det kan jeg altså ikke se. Jeg vedhæfter et par billeder der viser stien og et der viser indholdet. Extensions indeholder intet.


Du har tabt mig. En simpel ting som at holde en tast nede, mens man bruger menuen bliver til et problem.

Skriv about:profiles i firefox og den vil have links til de pågældende mapper.

jeg gentager mit tidligere link:

https://support.mozilla.org/da/kb/gendan-manglende-eller-mistede-bogmaerker 

og hopper ud af den her tråd.


4593

394
03. december 2023 @ 00:27
FPU

Towle, her er nok din bedste mulighed for hjælp:

Apple Danmark:

80 24 08 35

Hverdage 9-19


455

18
03. december 2023 @ 09:31
Seniormedlem

Towle - et velment råd:

Inden du spørger MacNyt, bør du selv forsøge lidt mere at finde årsagen til - og måske af og til dermed løsningen på - det problem der er opstået. Det giver ofte også et bedre grundlag for at beskrive problemet overfor MacNyt (jeg har prøvet det og det…..).

Og når du får et svar fra MacNyt, så få en bisidder /medlæser til, sammen med dig, at prøve de løsningsforslag der kommer eller til at formulere svar på de tillægsspørgsmål der kunne komme fra MacNyt. Det ville måske give lidt mere ”ro på”.

Til det aktuelle problem, er det nemmeste ikke bare, at finde de hjemmesider du bruger, og så bogmærke dem efterhånden.


477

7
05. december 2023 @ 09:51
Seniormedlem

Det er gået op for mig at jeg har "nulstillet" min backup da jeg købte en "ny" iMac. Nu vil jeg gerne nulstille den og etablere den som den var før. Hvordan gør jeg det? Det er jo ikke overskueligt og data indeholder ikke noget af værdi.


4593

394
05. december 2023 @ 11:19
FPU

Det letteste er helt klart først at oprette en ny bruger med administrator-rettigheder, logge ind på den, og så slette den oprindelige bruger-konto.

Du opretter en ny bruger-konto her:

Systemindstillinger -> Brugere & Grupper -> Klik på Hængelås og indtast dit kodeord (samme kodeord som når du starter din Mac op) -> Klik på Plus-tegnet lige under huset -> Vælg "Administrator" i lokalmenuen -> Udfyld de øvrige felter med navn og kodeord o.s.v. (vær opmærksom på eventuel navnekonflikt med den oprindelige brugerkonto. Sæt eventuelt et 1-tal efter det nye navn) -> Klik på "Opret bruger".

Vælg "Log ud [oprindeligt brugernavn]" i Apple-menuen og vælg derefter at logge ind som den nye bruger i Log-ind menuen på skærmen.

Når du er logget ind på den nye bruger-konto, åbn Brugere & Grupper igen, klik på minus-tegnet under huset og fjern den oprindelige bruger-konto fra listen.

Nu har du en spritny bruger-konto, så du kan starte forfra, uden at skulle omformatere disken og lægge macOS ind igen. Den eneste forskel er nogle få steder med cache-filer i selve OS'et, men de fleste cache-filer og andet skrammel er blevet slettet sammen med den oprindelige bruger-konto.

P.S. Du kan jo bare lade den gamle bruger-konto blive liggende på harddisken; så længe du ikke bruger den, laver den ingen anden skade end at fylde lidt på din harddisk, så hvis der går någet galt med din nye konto, kan du jo altid gå tilbage til den gamle.

Og sørg endelig for at huske at skrive især dit nye password ned (og måske også det gamle), så du lige pludselig ikke står og mangler dem, hvis du skal svitte frem og tilbage mellem de to konti.

Og hvis du alligevel skal flytte data fra den gamle til den nye konto, så læg dem i Fælles-mappen i mappen "Brugere"; den kan ses af begge bruger-konti.


477

7
05. december 2023 @ 16:38
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Det letteste er helt klart først at oprette en ny bruger med administrator-rettigheder, logge ind på den, og så slette den oprindelige bruger-konto.

Du opretter en ny bruger-konto her:

Systemindstillinger -> Brugere & Grupper -> Klik på Hængelås og indtast dit kodeord (samme kodeord som når du starter din Mac op) -> Klik på Plus-tegnet lige under huset -> Vælg "Administrator" i lokalmenuen -> Udfyld de øvrige felter med navn og kodeord o.s.v. (vær opmærksom på eventuel navnekonflikt med den oprindelige brugerkonto. Sæt eventuelt et 1-tal efter det nye navn) -> Klik på "Opret bruger".

Vælg "Log ud [oprindeligt brugernavn]" i Apple-menuen og vælg derefter at logge ind som den nye bruger i Log-ind menuen på skærmen.

Her hopper kæden af. Jeg kan ikke logge på den nye, som er oprettet efter dine anvisninger.


4593

394
05. december 2023 @ 18:44
FPU

Hvis Kurt Hansen1 er din nye bruger, så begik du jo den fejl, at du IKKE lavede den om fra en standard-konto til en Administrator-konto via lokal-menuen, da du oprettede den nye bruger ved at klikke på plus-tegnet. Det SKAL være en Administrator-konto, før du har rettigheder nok til f.eks. at slette den gamle konto. En standard-bruger konto har simpelt hen ikke rettigheder nok.

Bedste bud nu: Log ind på din oprindelige "Kurt Hansen" konto (den, som du gerne vil have slettet), gå i Brugere & Grupper og slet "Kurt Hansen1" ved at HiLite den med et enkelt klik og så klikke på Minus-tegnet.

Klik derefter på Plus-tegnet, opret en ny "Kurt Hansen 1", DENNE GANG SOM EN ADMIN-KONTO via lokalmenuen, der hvor du skriver kontoens navn, kodeord, o.s.v.

Når "Kurt Hansen 1" er oprettet, så klik på Log-in options (huset), slå Automatisk login fra i lokalmenuen og vælg radioknappen "Brugerliste" (IKKE Navn og kodeord). Luk Brugere & Grupper, genstart Mac'en og log ind på "Kurt Hansen 1".

Når du har fået den nye "Kurt Hansen 1" til at virke, som den skal, så slet "Kurt Hansen"-kontoen i Brugere & Grupper og eventuelt også den konto, der hedder "Mac", som også har admin-rettigheder, men som du sikkert har glemt kodeordet på for længst. Men hvis du KAN finde eller huske kodeordet, bør du først logge ind på den og gå mapperne igennem for vigtigt indhold.

Når du så har fået den nye konto til at virke, som den skal, kan du igen gå ind i Brugere & Grupper, klikke på Log-ind Emner (huset) og så slå Automatisk login til igen.


3

0
06. december 2023 @ 12:54
Nyt medlem

Jeg spørger lidt sådan ud fra nysgerrighedsprincippet. macOS har en Overførselsassistent.

Kunne denne benyttes til at genoprette en tidligere bruger? Med alt hvad det indebærer af Firefox bogmærker?

Kan du huske hvornår det gik galt? Ved hvilket tidspunkt cirka? En specific dag hvor du mener det hele gik i skudder mudder?

Du kan muligvis benytte Overførselsassistent der er i macOS Hjælpeprogrammer-mappe lokaliseret inde i Macintosh HD / Programmer

Du kan så lave en backup af Firefox bogmærker.. og så benyt Firefox Sync fremadrettet. 

Nørderier med macOS på en oldgammel 27" Intel iMac fra 2015. Ja, du læste rigtigt. En Intel Mac. Oh Apple Silicon Mac, where art thou

477

7
07. december 2023 @ 07:40
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Hvis Kurt Hansen1 er din nye bruger, så begik du jo den fejl, at du IKKE lavede den om fra en standard-konto til en Administrator-konto via lokal-menuen, da du oprettede den nye bruger ved at klikke på plus-tegnet. Det SKAL være en Administrator-konto, før du har rettigheder nok til f.eks. at slette den gamle konto. En standard-bruger konto har simpelt hen ikke rettigheder nok.

Jeg har genstartet maskinen og nu ser det sådan ud:


4593

394
07. december 2023 @ 09:26
FPU
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Hvis Kurt Hansen1 er din nye bruger, så begik du jo den fejl, at du IKKE lavede den om fra en standard-konto til en Administrator-konto via lokal-menuen, da du oprettede den nye bruger ved at klikke på plus-tegnet. Det SKAL være en Administrator-konto, før du har rettigheder nok til f.eks. at slette den gamle konto. En standard-bruger konto har simpelt hen ikke rettigheder nok.

Jeg har genstartet maskinen og nu ser det sådan ud:

Jamen, så dobbeltklik på Kurt Hansen 1 og skriv det kodeord i dialogen, som du valgte, da du oprettede kontoen.

Når du så er logget ind på den konto, kan du gå i Brugere & Grupper og slå Automatisk Login til igen.


477

7
07. december 2023 @ 14:44
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Hvis Kurt Hansen1 er din nye bruger, så begik du jo den fejl, at du IKKE lavede den om fra en standard-konto til en Administrator-konto via lokal-menuen, da du oprettede den nye bruger ved at klikke på plus-tegnet. Det SKAL være en Administrator-konto, før du har rettigheder nok til f.eks. at slette den gamle konto. En standard-bruger konto har simpelt hen ikke rettigheder nok.

Jeg har genstartet maskinen og nu ser det sådan ud:

Jamen, så dobbeltklik på Kurt Hansen 1 og skriv det kodeord i dialogen, som du valgte, da du oprettede kontoen.

Når du så er logget ind på den konto, kan du gå i Brugere & Grupper og slå Automatisk Login til igen.

Det har jeg gjort, men så ser det således ud. Hver gang jeg skal logge på, så skal jeg klikke på "Skift bruger" og indtaste Navn og Adgangskode, men den starter altså med at se således ud:


2709

342
PallMei (Skribent)
07. december 2023 @ 15:26
Bit kongen
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Hvis Kurt Hansen1 er din nye bruger, så begik du jo den fejl, at du IKKE lavede den om fra en standard-konto til en Administrator-konto via lokal-menuen, da du oprettede den nye bruger ved at klikke på plus-tegnet. Det SKAL være en Administrator-konto, før du har rettigheder nok til f.eks. at slette den gamle konto. En standard-bruger konto har simpelt hen ikke rettigheder nok.

Jeg har genstartet maskinen og nu ser det sådan ud:

Jamen, så dobbeltklik på Kurt Hansen 1 og skriv det kodeord i dialogen, som du valgte, da du oprettede kontoen.

Når du så er logget ind på den konto, kan du gå i Brugere & Grupper og slå Automatisk Login til igen.

Det har jeg gjort, men så ser det således ud. Hver gang jeg skal logge på, så skal jeg klikke på "Skift bruger" og indtaste Navn og Adgangskode, men den starter altså med at se således ud:

Det er fordi du skal aktivere automatisk logon

https://support.apple.com/da-dk/102316


477

7
07. december 2023 @ 16:03
Seniormedlem
PallMei skrev:
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Hvis Kurt Hansen1 er din nye bruger, så begik du jo den fejl, at du IKKE lavede den om fra en standard-konto til en Administrator-konto via lokal-menuen, da du oprettede den nye bruger ved at klikke på plus-tegnet. Det SKAL være en Administrator-konto, før du har rettigheder nok til f.eks. at slette den gamle konto. En standard-bruger konto har simpelt hen ikke rettigheder nok.

Jeg har genstartet maskinen og nu ser det sådan ud:

Jamen, så dobbeltklik på Kurt Hansen 1 og skriv det kodeord i dialogen, som du valgte, da du oprettede kontoen.

Når du så er logget ind på den konto, kan du gå i Brugere & Grupper og slå Automatisk Login til igen.

Det har jeg gjort, men så ser det således ud. Hver gang jeg skal logge på, så skal jeg klikke på "Skift bruger" og indtaste Navn og Adgangskode, men den starter altså med at se således ud:

Det er fordi du skal aktivere automatisk logon

https://support.apple.com/da-dk/102316

For god ordens skyld sender jeg et nyt billede som er det rigtige.


4593

394
07. december 2023 @ 18:49
FPU

Som PallMei siger:

Du har IKKE slået Automatisk Login til igen. Du skal åbne Brugere & Grupper, klikke på huset, vælge "Automatik Login" fra lokalmenuen og så skrive Kurt Hansen1 kodeordet for at få lov til at slå det til. Det ER forklaret længere oppe i tråden.

Og nu har jeg altså snart heller ikke mere pap at skære tingene ud i.


477

7
09. december 2023 @ 10:07
Seniormedlem

Hvad mener du med Huset?


4593

394
09. december 2023 @ 11:12
FPU
Towle skrev:

Hvad mener du med Huset?

Arrhh, kom nu, mand! Det er "Login emner" i Brugere & Grupper, dér, hvor der er en tegning af hus. Det forklarede jeg dig allerede første gang, jeg fortalte dig, hvordan man opretter en ny bruger med administratorrettigheder.

Når du har læst det her svar, så læs ALLE mine svar til dig i den her tråd, inden du klikker på noget som helst. Og det er ikke en dårlig idé at gøre notater på et stykke papir, mens du læser mine instruktioner.

Du burde i øvrigt på nuværende tidspunkt være klar over, at jeg ikke bare indfører et nyt begreb uden at forklare det. Jeg synes selv, at jeg har været (og altid prøver på at være) så forståelig som muligt, når jeg prøver på at hjælpe nogen med en eller anden trin-for trin procedure.


477

7
11. december 2023 @ 08:39
Seniormedlem

Tak for de tålmodige svar. Jeg skal beklage at det var uoverskueligt for mig at læse hele tråden igennem.


4593

394
11. december 2023 @ 09:44
FPU
Towle skrev:

Tak for de tålmodige svar. Jeg skal beklage at det var uoverskueligt for mig at læse hele tråden igennem.

Det skulle du jo heller ikke. Du skulle blot have læst mine indslag og så gøre notater om mine "opskrifter" på at stykke papir (eller printe dem ud), som du så kunne have haft liggende ved siden af, når du skulle oprette den nye bruger; det ville have sparet dig (og os) for gråd og tænders gnidsel.

Nå, men fik du Automatisk login til at virke ?


477

7
12. december 2023 @ 17:16
Seniormedlem

Ja :-)