xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Office - "Åbn seneste"-problem.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


455

18
30. november 2023 @ 16:05
Seniormedlem

En lang forklaring om et (meget) lille problem, og I skal ikke bruge megen tid på hjælp, men hvis I simpelthen bare har løsningen, vil jeg da blive glad.

I mit Excel, i mit Word og i mit Power Point er der pludselig, efter en opdatering af Office, fremkommet tidligere og ”underlige” dokumenter under ”Åbn seneste”. Det har jeg fundet en forklaring på hos MS.

I PP kunne jeg bare fjerne dem fra listen, men i Excel og Word kan jeg ikke fjerne alle uaktuelle dokumenter.

Jeg finder så ud af, at hvis jeg retter antal af viste til 0 (nul) og derefter retter til eksempelvis 10, vil programmet fremefter huske de efterfølgende åbnede dokumenter/filer men glemme de tidligere.

Så langt så godt. MS har en forklaring på, hvordan man ændre antallet af viste, men de faneblade der skal bruges har jeg ikke.

Jeg prøver såvel på min iMac OS 14.1.1. (W .16.79.2 / E. 16.79.2) som på min MBP OS 10.11.6 (W. 16.16.27 / E. 16.16.27), men fanebladene findes ingen steder. Jeg viser MS vejledning og mit faneblad Filer.

Jeg prøver en Chat med MS (ca. 1 ½ time) - og det må være med en AI-ting, for der er mange sproglige og refererede tekster der er noget vrøvl, så jeg vil nok kalde det en alternativ intelligens. Vi er igennem en geninstallering af Office, oprettelse af ny bruger, og prøve Excel over nettet. Intet forklarer eller giver en løsning. Jeg opgiver og takker af, og chat-maskinen beklager, men vil arbejde videre på problemet. Om jeg så høre noget, det vil tiden vise.


  19
0
  409

2709

342
PallMei (Skribent)
30. november 2023 @ 17:36
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

En lang forklaring om et (meget) lille problem, og I skal ikke bruge megen tid på hjælp, men hvis I simpelthen bare har løsningen, vil jeg da blive glad.

I mit Excel, i mit Word og i mit Power Point er der pludselig, efter en opdatering af Office, fremkommet tidligere og ”underlige” dokumenter under ”Åbn seneste”. Det har jeg fundet en forklaring på hos MS.


Må du gerne linke til, hvis mit svar nedenfor ikke virker.

I PP kunne jeg bare fjerne dem fra listen, men i Excel og Word kan jeg ikke fjerne alle uaktuelle dokumenter.


Jeg finder så ud af, at hvis jeg retter antal af viste til 0 (nul) og derefter retter til eksempelvis 10, vil programmet fremefter huske de efterfølgende åbnede dokumenter/filer men glemme de tidligere.

Så langt så godt. MS har en forklaring på, hvordan man ændre antallet af viste, men de faneblade der skal bruges har jeg ikke.

Jeg prøver såvel på min iMac OS 14.1.1. (W .16.79.2 / E. 16.79.2) som på min MBP OS 10.11.6 (W. 16.16.27 / E. 16.16.27), men fanebladene findes ingen steder. Jeg viser MS vejledning og mit faneblad Filer.

Jeg prøver en Chat med MS (ca. 1 ½ time) - og det må være med en AI-ting, for der er mange sproglige og refererede tekster der er noget vrøvl, så jeg vil nok kalde det en alternativ intelligens. Vi er igennem en geninstallering af Office, oprettelse af ny bruger, og prøve Excel over nettet. Intet forklarer eller giver en løsning. Jeg opgiver og takker af, og chat-maskinen beklager, men vil arbejde videre på problemet. Om jeg så høre noget, det vil tiden vise.


Nu er det nok en Windows vejledning, siden indstillinger er placeret under Filer menuen. På Mac skal du nok finde den under Microsoft Excel menu punktet, hvis de følger Apples design guides, eller bare trykke cmd + ","



4593

394
30. november 2023 @ 17:43
FPU

Nu lever Megahard jo efter deres egne regler, også på Mac-platformen, men som regel ligger de f.eks. ti sidst åbnede dokumenter i en eller anden undermappe i en af Bibliotek-mapperne, sandsynligvis i den usynlige Bibliotek-mappe i brugermappen.

Bibliotek i brugermappen kan åbnes i Finder ved at Alt-klikke på Gå-menuen. Når du er kommet ind i den og har lavet visningen om til listeform (Kommando-2), så åbn mappen "Application Support" (Programunderstøttelse?) og find Microsoft-mappen og kig den igennem. Der burde kunne findes nogle mapper med navnene "PowerPoint", "Excel", "Word", o.s.v., og i hver af dem burde der så ligge mapper med navne som "Recent items" el. lign. Hvis der tilfældigvis ligger ti dokumenter i de mapper, er du kommet til det rigtige sted og kan hive dem i papirkurven.

Men altså: Pas på, hvad du rører ved derinde, for ellers kan det blive noget virkeligt rod.

Kopiér f.eks den uberørte Microsoft-mappe ud på en stick, inden du begynder at luge ud, og prøv dig frem med et af programmerne ad gangen.


455

18
30. november 2023 @ 19:57
Seniormedlem

# Tonny Freimanis

Pas på - nemlig. Det vil jeg ikke forsøge med i relation til problemets størrelse.


455

18
30. november 2023 @ 20:00
Seniormedlem

# PallMei

Må du gerne linke til, hvis mit svar nedenfor ikke virker. Ikke forstået.

Jeg har været i Excel-indstillinger, der er ikke meget avanceret at se der.


4593

394
30. november 2023 @ 20:34
FPU
MichaelCorfitsen skrev:

# Tonny Freimanis

Pas på - nemlig. Det vil jeg ikke forsøge med i relation til problemets størrelse.

Så slemt er det nu heller ikke. Hvis du finder en af mapperne med de ti seneste åbnede dokumenter, kan du jo blot trække dem ud i en dertil oprettet mappe på skrivebordet og så lægge dem tilbage igen, hvis der bliver bøvl.

Men som tidligere nævnt, Microsoft er Microsoft, og de gør somme tider tingene… skrøbelige.


2709

342
PallMei (Skribent)
30. november 2023 @ 20:34
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

# PallMei

Må du gerne linke til, hvis mit svar nedenfor ikke virker. Ikke forstået.

"I mit Excel, i mit Word og i mit Power Point er der pludselig, efter en opdatering af Office, fremkommet tidligere og ”underlige” dokumenter under ”Åbn seneste”. Det har jeg fundet en forklaring på hos MS."

Hvis du har fundet en forklaring på hvorfor der fremkommet tidligere og "underlige" dokumenter, vil det være meget relevant for at forstå årsagen og dermed måske også løse problemet.


Jeg har været i Excel-indstillinger, der er ikke meget avanceret at se der.

Jeg gætter på generelt, men du kan også prøve at bruge søgefeltet. Som du nok kan gætte, har jeg ikke selv nogle af office programmerne installeret.

455

18
30. november 2023 @ 20:53
Seniormedlem

# PallMei

https://support.microsoft.com/da-dk/office/tilpasse-listen-over-senest-anvendte-filer-i-office-apps-b70b195a-eaba-4750-87d3-d9723820137e 

Jeg har været i alle muligheder i indstillinger, men kan ikke finde det jeg skal bruge.


455

18
30. november 2023 @ 20:55
Seniormedlem

# Tonny Freimanis.

Jeg har selvfølgelig været inde og kigge (ikke ændret), men de mapper / filer du nævner er der ikke.


2709

342
PallMei (Skribent)
30. november 2023 @ 21:19
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

# PallMei

https://support.microsoft.com/da-dk/office/tilpasse-listen-over-senest-anvendte-filer-i-office-apps-b70b195a-eaba-4750-87d3-d9723820137e 

Jeg har været i alle muligheder i indstillinger, men kan ikke finde det jeg skal bruge.

Ok, den fortæller også at du kan slette dem enkelt vis. Hentede Excel ned og den har nok ikke den indstilling, så sletning enkelt er nok vejen frem:


4593

394
01. december 2023 @ 09:53
FPU
MichaelCorfitsen skrev:

# Tonny Freimanis.

Jeg har selvfølgelig været inde og kigge (ikke ændret), men de mapper / filer du nævner er der ikke.

Nu har jeg ikke selv Office installeret, men det undrer mig ikke, at man ikke kan finde et Office-underbibliotek der, hvor alle andre programmer lægger deres.

Din bedste chance er nok et decideret Office forum, altså bruger-til-bruger i stedet for bruger-til-bot.

Og så er der jo lige den løsning at lave ti nye dokumenter, som så presser dem med de underlige navne ud af listen.

Jeg har dog et forslag mere, selvom det nok ikke virker i Office, men jeg har lige testet det i Pages, og her virker det:

Hvis man åbner et dokument og Kommando-klikker i dokumentets navn, kan man se stien hen til dokumentets placering på disken.

Hvis du nu åbner en af de dér ukendte dokumenter ved at vælge en af dem i listen, hvad kan du så se, når du Kommando-klikker på dokumentnavnet i det åbne dokument?

Jeg lagde for eksperimentets skyld en kopi af et Pages-dokument ind i Bibliotek i min brugermappe og dobbeltklikkede på det, og da jeg så Kommando-klikkede på fil-navnet i dokument-vinduet, kunne jeg se stien hele vejen ind i den ellers usynlige Biblitotek-mappe i min brugermappe.

Så det KAN altså lade sig gøre i teorien. Det store spørgsmål er dog, om Microsoft har overholdt standarden.


455

18
01. december 2023 @ 09:59
Seniormedlem

# PallMei

Slette enkeltvis - jeg kunne med enkelte, men der er stadig nogle der ikke står i oversigten.


2709

342
PallMei (Skribent)
01. december 2023 @ 10:21
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

# PallMei

Slette enkeltvis - jeg kunne med enkelte, men der er stadig nogle der ikke står i oversigten.

Viser du Alle i den dialog. Kan ikke afgøre det ud fra dit billede:



455

18
01. december 2023 @ 10:51
Seniormedlem

Det er rigtigt, det kan du ikke se, men det er alle.


455

18
01. december 2023 @ 15:26
Seniormedlem

Så tænkte jeg, at måske kunne kontrolcenter, Seneste dokumenter, apps og servere, "overskrive" Office. Jeg satte til "ingen", og så forsvandt Åbn seneste, men  bad jeg om "flere", så var de der stadig . altså under Office. Da jeg satte tilbage til "20" var de der alle igen, også de uaktuelle. Det var ikke en løsning.


2709

342
PallMei (Skribent)
01. december 2023 @ 17:41
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Så tænkte jeg, at måske kunne kontrolcenter, Seneste dokumenter, apps og servere, "overskrive" Office. Jeg satte til "ingen", og så forsvandt Åbn seneste, men  bad jeg om "flere", så var de der stadig . altså under Office. Da jeg satte tilbage til "20" var de der alle igen, også de uaktuelle. Det var ikke en løsning.

Kan ikke følge dig. Men sidder også lige på en High Sierra. 

Er ikke sikker på hvornår jeg har hovede til at kigge på det igen, men hvis det kan hjælpe din søgning, så hedder sådan en liste MRU (Most Recent Used). 

Jeg fandt listen med filnavn under bibliotek, men det var en cache-fil, så det er nok ligesom at tisse i bukserne at redigere i den. 

Omvendt kan det være det hjælp for dig at slette den og få det nulstillet. Tager ingen ansvar og nok bedst at rename istedet for at slette.

/Users/pm/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Application Support/Microsoft/Office/16.0/MruServiceCache/bc4b3e9ae80e86a1_LiveId/Word/Documents_da-DK



2709

342
PallMei (Skribent)
02. december 2023 @ 10:19
Bit kongen
PallMei skrev:
MichaelCorfitsen skrev:

Så tænkte jeg, at måske kunne kontrolcenter, Seneste dokumenter, apps og servere, "overskrive" Office. Jeg satte til "ingen", og så forsvandt Åbn seneste, men  bad jeg om "flere", så var de der stadig . altså under Office. Da jeg satte tilbage til "20" var de der alle igen, også de uaktuelle. Det var ikke en løsning.

Kan ikke følge dig. Men sidder også lige på en High Sierra. 

Er ikke sikker på hvornår jeg har hovede til at kigge på det igen, men hvis det kan hjælpe din søgning, så hedder sådan en liste MRU (Most Recent Used). 

Jeg fandt listen med filnavn under bibliotek, men det var en cache-fil, så det er nok ligesom at tisse i bukserne at redigere i den. 

Omvendt kan det være det hjælp for dig at slette den og få det nulstillet. Tager ingen ansvar og nok bedst at rename istedet for at slette.

/Users/pm/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Application Support/Microsoft/Office/16.0/MruServiceCache/bc4b3e9ae80e86a1_LiveId/Word/Documents_da-DK


Har nu prøvet at afslutte word, omdøbe den og genstarte word. Resultatet var at den blev genskabt øjeblikkelig. så der er altså ingen skadelige effekter ved at gøre det. Om det så vil have en effekt hos dig, er svært at sige, når jeg ikke selv har problemet. 

~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Application Support/Microsoft/Office/16.0/MruServiceCache/bc4b3e9ae80e86a1_LiveId/Word/Documents_da-DK

~/Library/Containers/com.microsoft.Excel/Data/Library/Application Support/Microsoft/Office/16.0/MruServiceCache/bc4b3e9ae80e86a1_LiveId/Excel/Documents_da-DK

Jeg har fundet konfigurationsfiler, men de indeholder ikke de data jeg ser i indstillinger, så jeg mistænker dem for at være gemt i database filer. Microsofts vejledning mht. avancerede indstillinger er helt klart til Windows versionen.

~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Preferences/com.microsoft.Word.plist

~/Library/Containers/com.microsoft.Excel/Data/Library/Preferences/com.microsoft.Excel.plist

Jeg har derfor heller ikke fundet en indstilling til at ændre antallet af seneste antal filer. Men det er lidt underligt at du 14 filer i menuen, mens jeg kun ser 10. Har prøvet at ændre opløsning, men det forbliver 10. 


1131

15
02. december 2023 @ 11:57
Stormogul

Kan det være den gør brug af Finders Seneste filer funktion, hvis du siger menuen i Filer > Åbn seneste ændre efter alt hvad du vælge hvor mange der skal vises System indstillinger.

Man kan fjerne seneste mapper og filer var seneste ved gå i  > Seneste Filer > Ryd. Det måske et forsøg værd.

Det kan være enkelte filer vises der som du også ser i oversigten i Excel



l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

455

18
02. december 2023 @ 12:46
Seniormedlem

Der har jeg været - og der er der ikke nogen løsning.


455

18
02. december 2023 @ 14:21
Seniormedlem

Tusind tak for den store indsats til en løsning af det lille problem, men nu skal I ikke bruge mere tid. Jeg afventer de næste opdateringer, og ellers "lev med det".

Det der undre mig - og synes som dårlig service - er, at MS vejledningen viser alt hvad jeg søger, blot til windows-brugere men ikke til mac-brugere. Jeg er da vel ikke den eneste mac-bruger der anvender Office. At MS chat (AI) ikke straks resonere - aha en mac-bruger, så skal du bare...., bekræfter mit ordvalg om "alternativ intelligens".