xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
Anbefaling af hjemmenetværk anno 2023?
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


34

2
10. december 2023 @ 16:06
Let øvet

Jeg søger gode anbefalinger til hjemmenetværk, eftersom min time capsule ikke længere nok. Og kombinationen af time capsule og internetudbyders router (TP-link), giver kun flere problemer da jeg har brugt samme SSID.

Krav:

  • Vores hus er tilpas stort til at et wifi access punkt ikke er nok, så det skal gerne kunne udvides med et til to access punkter
  • Det skal være stabilt og forstålig at sætte op (læs god software, som opdateres over tid)
  • Gerne have separat gæste og IoT netværk
  • WiFi 6 eller nyere og støtte for WPA3

Kom gerne med jeres erfaring og bud på hvad jeg skal gå efter. På forhånd tak og god søndag.

  7
1
  507

253

35
10. december 2023 @ 17:28
Juniormedlem

Jeg har en (Ubiquiti) AmpliFi HD (mesh) router med en Amplifi Instant Router som MeshPoint. MeshPoint'et er på kablet Gbit backbone for at få bedst mulig hastighed mellem Router og MeshPoint, de kan selvfølgelig også bruge WiFi som backbone i mesh netværket. (Instant Routeren som MeshPoint skyldes at jeg fandt den til en lavere pris end et decideret AmpliFi meshpoint).

AmpliFi HD'en er den mest stabile og problemfri router jeg har haft i over 20 år, den kører bare måned efter måned uden problemer overhovedet.

Den har ikke WiFi6 eller wpa3, men den kan sættes op med seperate gæste- og IoT netværk.

Den sættes op og styres via en app på telefon/tablet. som er nem at gå til, dog ikke samme nørde-muligheder som i nogle andre routere.

Endelig, så er AmpliFi HD til at holde ud at se på (man kan godt se, og mærke, at grundlæggeren af Ubiquiti var med til at udvikle Apples AirPort routere i sin tid).

AmpliFi produkterne er bestemt ikke de billigste på markedet, men lidt som med Apple, så opvejes merprisen af andre ting   

AmpliFi

/Carsten


36

9
10. december 2023 @ 18:18
Let øvet

Hej

Jeg har et Tp-link Deco XE75 wifi 6E med 3 noder...stort hus god dækning, nemt at sætte op og en fornuftig App...

Mvh


34

2
10. december 2023 @ 19:18
Let øvet

Tak for gode bud, jeg har hørt meget godt om Ubiquiti/Unifi. Og jeg har set de har et nyt produkt i form af Unifi Express som ser attraktivt ud med hensyn til pris og ydelse, den har WiFi 6 og WPA3, mine nuværende access punkter er forbundet med ethernet kabel, så hvis man kunne købe to sådanne burde jeg være dækket ind.

Alternativet er evt en Dream Router med et access punkt i form af F.eks U6+. Er der nogen der har Unifi produkter, der kan gennemskue hvad men går glip af ved at gå for Unifi Express løsningen? 

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

1129

129
10. december 2023 @ 22:23
Stormogul

jeg har de sidste 3+ år haft Ubiquiti/Unifi netværk i huset, og det kræver lidt opsætning i starten, men ikke noget en eftermiddag ikke kan investeres i.

jeg har;

1x Dream Machine Pro (med 8TB disk til video optagelser)

2x switches (4/8 porte med POE)

2x access points (UAP AC PRO)

4x kameraer bullet (en blanding af G3, G3 Pro og G5)

Det dækker fint huset på 144kvm og har fuld hastighed indendørs, og med vilje begrænset udendørs. Ingen grund til at naboer forstyrres af min signal.

Når det så er sagt, så lidt hvad man skal overveje... 

Hvis man ikke vil kaste mange penge på en gang efter projektet, så kan man starte med access points. man kan opsætte dem gennem telefon eller en controller på en computer. dette til at state med, og spare lidt på en fysisk controller enhed i form af UDR eller UDMP. 

Jeg vil ikke køre mesh på nogen måde. jeg elsker "roaming" funktion, hvor jeg bevæger mig fra den ene AP til den næste. Det sker uden at jeg mister signal eller feed. Eller at jeg sidder fast på den fjerne AP med dårlig signal. Dette kræver man har en controller og indstille roaming på den. 

Jeg kan køre 1Gbit fiber direkte til min UDMP og sende den ud til huset uden at mængde at enheder påvirker hastighed. Jeg læst at UDR ikke kan klare 1Gbit. Kender ikke meget til Express, men det ser ud som om den har nok saft til at trække 1Gbit. 

"UniFi Express can route traffic at speeds up to 1 Gbps. Security features such as Device Identification, Traffic Identification, Country Restrictions, and Ad Blocking can all be enabled without impacting routing performance. "

hvis du vælger Express + AP, så mangler Express LAN porte til at kunne tilslutte mere end en enhed... så en switch er nok en nødvendighed. Og det koster hurtig 800-900kr...

8586

198
11. december 2023 @ 10:09
Poseidon
Agulhas skrev:

Hej

Jeg har et Tp-link Deco XE75 wifi 6E med 3 noder...stort hus god dækning, nemt at sætte op og en fornuftig App...

Mvh

Denne, dog i Pro-udgaven, som jeg kan se ikke er voldsomt billigere på Pricerunner end ikke-Pro udgaven, er topvinder i Tænk's wifi router test, som netop er publiceret - Så den har jeg skrevet på ønskelisten til når jeg skal opgradere fra mine Orbi (Som jeg ellers også har været glade for), da vi nu bor på 217 kvm^2 og derfor har brug for mere end de tre mesh-stationer vi har pt.


34

2
12. december 2023 @ 21:13
Let øvet

@Nihad Jeg beundre dit setup, men det er overkill til mit forbrug. Men jeg kan virkelig godt lide ideen om roaming frem for mesh tankegangen. 

Så ud fra din betragtning, tænker jeg at følgende vil være en god start på et setup:

- Express som controller

- Flexlån mini som switch/PoE adapter 

- U6+ som access punkt

Tak til alle for gode indspil og god aften.


1129

129
13. december 2023 @ 01:16
Stormogul

Det lyder som en god start. 

flex mini skal nok gøre det fint hvis der er tale om nogle få AP'er. Men du skal hele tiden tænke på, hvad dine AP'er trækker i POE strøm.

blot hvis du oplever udfald eller noget, så kan det være POE strøm der mangler. :) er sikker på den fint skal trække 2-3 AP'er.