xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Jeg kan ikke søge.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


11

0
28. december 2023 @ 17:06
Nyt medlem

Jeg kan ikke søge på min nye MacMini maskine, den kører Sonoma.

Selv når jeg copy paster et kendt fil navn, kommer det ikke frem som det ses af vedlagte screendumb, den foreslår bare nogle side car filer, men ikke selve filen.

I samarbejde med Apple support har vi prøvet at tvangsopdatere spotlight uden held.

Er der nogen, der kender problemet?

/Jens

  7
0
  433

2709

342
PallMei (Skribent)
28. december 2023 @ 17:14
Bit kongen

Tjek at der er flueben i alle tingene (hvert fald dem du ønsker at se) under systmindstillinger>siri & spotlight


11

0
28. december 2023 @ 18:58
Nyt medlem

Tak, ja der har jeg været.


2709

342
PallMei (Skribent)
28. december 2023 @ 19:12
Bit kongen
Jens Astrup skrev:

Tak, ja der har jeg været.

Der er jo nogle fil resultater under andet. Det er der filer jeg søger viser (der ikke er af en kendt type)

Ellers vælg søg i Finder på dit skærmbillede eller måske bedre, hvis det er en fil du vil søge, start der direkte  (alt+cmd+space).  


86

5
31. december 2023 @ 15:56
Novice

Kan det måske skyldes at indekseringen af filsystemet ikke er færdigt. Der går normalt altid lidt tid med ny Mac og overførsel fra tidligere system? Lad være med at lukke maskinen ned i hvert fald i starten. 


2709

342
PallMei (Skribent)
31. december 2023 @ 16:30
Bit kongen
Rolf skrev:

Kan det måske skyldes at indekseringen af filsystemet ikke er færdigt. Der går normalt altid lidt tid med ny Mac og overførsel fra tidligere system? Lad være med at lukke maskinen ned i hvert fald i starten. 

Det er lidt svært at afgøre, når vi ikke ved hvilken fil han virkelig søger. For den har jo fundet en fil der matcher og umiddelbart hælder jeg til at det virker efter hensigten.


11

0
05. januar 2024 @ 12:36
Nyt medlem

Tak for respons.

Det er ikke fordi det kræver en dyb indeksering,  da det bare er rene filnavne, som jo altid står i diskens bibliotek. Men altså Spotlight har fået lov at indeksere natten over - to gange.

Jeg har geninstalleret systemet.

På det vedlagte screendumb, kan man se, at f.eks. Adobe Bridge viser stien fint men en søgning på filnavnet finder ikke filen.


2709

342
PallMei (Skribent)
06. januar 2024 @ 04:44
Bit kongen
Jens Astrup skrev:

Tak for respons.

Det er ikke fordi det kræver en dyb indeksering,  da det bare er rene filnavne, som jo altid står i diskens bibliotek. Men altså Spotlight har fået lov at indeksere natten over - to gange.

Jeg har geninstalleret systemet.

På det vedlagte screendumb, kan man se, at f.eks. Adobe Bridge viser stien fint men en søgning på filnavnet finder ikke filen.

- Er den ekskluderet under Systemindstillinger->Siri & Spotlight>Spotlight og anonymitet

- Har du prøvet terminal kommandoen når reindeksere

sudo mdutil -E /

Det her er hele maskine, du kan med fordel nøjes med det eksterne drev, ved at erstatte "/" med drevet sti (Vælg Jenss Mac Pro i stifinder og drag/drop T7 Shield til terminal vinduet).

- Tjek under info på drevet at du læs/skrive rettigheder

- Hvordan er drevet formatteret, det er lidt uklart for mig, hvor NTFS håndteres, da macOS ikke kan skrive til NTFS (rettere det er ikke aktiveret).

- Har også fundet eksempler på at sletning/formatering af drevet, fik den til at virke. Sandsynligvis pga. af at noget på drevet blokerede spotlight.