xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Anbefaling til ekstern SSD HD
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


28

0
29. december 2023 @ 08:26
Let øvet

Hej,

Jeg står i den situation at jeg har to 10 år gamle mac's som nu er ved at nå enden af deres liv. Det er en MacBook Pro 14" (256GB) og en iMac 27" 5k (1TB) som begge er begyndt at brokke sig gevaldigt. Dertil har jeg en ekstern HD på ca 1TB. 

Jeg kigger derfor ind i at skulle opgradere, og tænker på en af de nye M3 MacBook Pro modeller, men da det er 10 år siden jeg sidst har handlet Mac's og HD'er, så er jeg skisme kommet i tvivl om hvad der er bedst at gøre, og det er her jeg håber på hjælp fra jer :)

Som alle ved så tager Apple sig godt betalt for at opgradere alt på deres maskiner, så det er klart der skal laves noget oprydning på de gamle maskiner, så jeg ikke skal have alt data fra to macs og en ekstern HD flyttet ind på en enkelt maskine :)  Min tanke var derfor at købe en M3 Pro med 1TB intern lager og så en Ekstern SSD til det resterende.

Hvor hurtig læse/skrive hastighed ville I anbefale hvis jeg nu havde tænkt at lægge mit fotobibliotek på den eksterne? Og hvad nu hvis man også har sine Final Cut Pro X liggende der? Er det er komplet no no, eller drejer det sig "blot" om at have en hurtig nok læse/skrive hastighed? I "gamle" dage skulle alt jo helst ligge på den interne disk, men forholder det sig også sådan i dag?  

På forhånd tak for hjælpen.

mvh
Thomas

iMac 24", iMac 27" 5K, MacBook Pro 15" 2016, Mac mini
  9
4
  405

2273

157
29. december 2023 @ 08:58
ASCII jonglør

Jeg har selv en af de gode og hurtige Samsung T7 på 3TB, der fås i forskellige størrelser. Købte den dels pga. dens hurtighed, der loves op til 1GB overførselshastighed. Ved normal brug til backup fik jeg 600 MB/sek. på min gamle 15” MBP med en isat SSD, der er 5 år gammel. På min nye 15.4” MBA M2 1TB er overførselseshastigheden faktisk på de lovede 1GB/sek, kan jeg se ved brug. Jeg købte dog også Samsung T7 pga. det virkelig lækre enkle design, denne SSD er virkelig utrolig lille. Anmeldelse af Samsung T7 på https://uk.pcmag.com/ssds/130357/samsung-portable-ssd-t7

Der eksisterer også en nyere hurtigere udgave, tilsyneladende med en overførselseshastighed på vanvittige 20GB/sek - hvilket vist er en skrivefejl øverst i anmeldelsen, nede i artiklen opgives under tests lidt under 2GB i r/w.  Dette er en Samsung T9 i forskellige størrelser, se anmeldelse på https://uk.pcmag.com/ssds/148966/samsung-portable-ssd-t9

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
29. december 2023 @ 10:26
FPU

Thomas, inden du svinger Dankortet vil jeg lige nævne en ting i forhold til RAM og SSD i Apple's bærbare:

Som du selv skriver, tager Apple sig godt betalt for ekstra RAM og ekstra SSD, og du er jo inde på det rette spor m.h.t. at lede efter god ekstern lagerplads.

Jeg vil blot sige, at når der nu tilsyneladende er er begrænset budget til rådighed, så bør du alt andet lige prioritere ekstra RAM højere end større indbygget SSD og (til at starte med) en ekstern SSD, for ekstern lagerplads kan man altid købe, mens man ikke kan gøre noget som helst, hvis man ikke har RAM nok. Det ville være drøn-ærgeligt at skulle sidde og glo på en roterende badebold i tide og utide, fordi man brugte de ekstra penge en ekstern SSD i stedet for på mere RAM. For tiden er mit eget minimumskrav til en ny bærbar Mac 16 GB RAM og 1 TB SSD.

Du skal jo huske på, at du forhåbentligt har den nye Mac lige så længe som de nuværende, og at kravene til både RAM og SSD vil stige med tiden, fordi både macOS og den øvrige software alt andet lige bliver større og mere kompliceret. Men det gælder jo også for dokumenter; tænk blot på, hvor meget større  f.eks. billed- og videofiler vil være om 10 år, efterhånden som 8K får sneget sig ind.

Med hensyn til overførselshastighed, så har M3'erne USB 4 (USB C), som jævnfør EveryMac kan levere op til 40 Gbps hastighed. Det er op til 5 GigaBytes eller omtrent en DVD i sekundet, så jeg tror ikke, at du skal bekymre dig om begrænsninger der.


2709

341
PallMei (Skribent)
29. december 2023 @ 10:48
Bit kongen

Hmmm Macbook Pro 14" er da en ny model. Mon du mener 13" 🤔

Din 27" iMac vil jeg mene der er god mulighed for at livsforlænge. Har selv en 27" late 2009 der stadig er flyvende (2TB ssd og 24GB ram), bortset fra at være begrænset til High Sierra.

28

0
29. december 2023 @ 10:59
Let øvet

Tak for input begge to :)

Jeg havde kigget på en konfiguration a la det her: 16", 18GB RAM og 1TB HD til 24.799,- Men det kan da godt være jeg skal gå op til 36GB RAM. Så kan jeg altid som I siger købe en ordentlig Thunderbolt SSD til at have mit video på.

iMac 24", iMac 27" 5K, MacBook Pro 15" 2016, Mac mini

28

0
29. december 2023 @ 11:02
Let øvet
PallMei skrev:

Hmmm Macbook Pro 14" er da en ny model. Mon du mener 13" 🤔

Din 27" iMac vil jeg mene der er god mulighed for at livsforlænge. Har selv en 27" late 2009 der stadig er flyvende (2TB ssd og 24GB ram), bortset fra at være begrænset til High Sierra.

HA! Ja det er 15" fra 2014, der fik jeg liiiige blandet tingene sammen :) 

Havde tænkt på at livsforlænge den, men da jeg har brug for nogle apps som ikke er understøttet længere må jeg nok krybe til et nyindkøb.

iMac 24", iMac 27" 5K, MacBook Pro 15" 2016, Mac mini

173

4
29. december 2023 @ 11:16
Novice

Jeg kan ikke anbefale Kingston XS1000 og XS2000 nok. Det er virkelig value for money.

XS1000 = USB 3.2 Gen 2 @ 10 Gbps
XS2000 = USB 3.2 2x2 @ 20 Gbps

Jeg har selv XS2000 og de kører rigtig godt.

2273

157
29. december 2023 @ 11:27
ASCII jonglør
Thomas Detlefsen skrev:
Havde tænkt på at livsforlænge den, men da jeg har brug for nogle apps som ikke er understøttet længere må jeg nok krybe til et nyindkøb.

Måtte også selv krybe godt ned i tegnebogen for at grave zpir nok ud til udskiftningen af min gamle MBP 15" fra Late Middelalder 2013. Det gode ved et dyrt nyindkøb overfor det at presse citronen med ens gammel MacBook Pro  (to tastaturskift & 10 pixelfejl plus det løse) er naturligvis det faktum, at man får en konkret og meget reel fornemmelse af virkelig at få helt nyt - fordi det er hele 10 år siden, man sidst købte en Mac. Den oplevelse giver sig selv, når man betænker den rivende udviklingshastighed på hele IT-området. Altså max-volumen på købeglæden i en sådan situasjask.

Selv blev jeg hyperglad for både den lave vægt (mange arbejdsrejser) samt top-hastighed & -ydeevne på min nye MacBook Air 15.4" M2 med 16GB RAM og 1TB SSD. Ingen fortrydelse, kun langvarig Mac-fornøjelse (vi glemmer lige det lillebitte øjeblik, hvor betalingsnotaen indløb på bankkontoen).

Good Luck!   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

881

6
31. december 2023 @ 12:34
Veteran

Jeg har en MBP 16" 2023 500GB SSD og faktisk kun M2, og en 2 TB Samsung T7 ekstern SSD. 

Sammen med Lightroom og Photoshop spiller det fint sammen. Alle mine 70.000 fotos ligger på T7. 

Jeg har bevidst lagt alle billeder ind på T7 via Lightroom og tænker du nok gør noget i samme stil med Final Cut Pro X (uden dog at kende Final Cut Pro X).

Hastigheden synes jeg er så tilpas høj, at jeg kan redigere direkte dåe i Lightroom og Photoshop på T7 uden jeg føler at det går lidt langsommere i forhold til samme fil liggende den indbyggede SSD. Mine billedefiler er de her ca. 25-35 MB store. Jeg synes virkelig det funger fint.

Ud fra hvad du beskriver, ville jeg nok tilkøbe mere ram, en mindre indbygget SSD og en større/passende extern SSD.


28

0
31. december 2023 @ 13:18
Let øvet

Tak for svar! Jeg kigger på mere RAM og så en (eller flere) eksterne SSD'er :)

iMac 24", iMac 27" 5K, MacBook Pro 15" 2016, Mac mini