xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)
macnyt  /  forum  /  emne
USAs justitsministerium anklager Apple for iPhone-monopol
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)


2273

157
22. marts 2024 @ 10:59
ASCII jonglør

USAs justitsministerium og 16 stater anklager nu Apple for at køre et smartphonemonopol og kræver derfor markante ændringer i selskabets forretningsmodel. Så nu kommer der måske andre boller på suppen, hvad angår Apples lukkede univers. Spørgsmålet er så, om det rent sikkerhedsmæssigt er godt for os brugere af Apple-produkter eller om det reelt ingen indflydelse får. Vi får se - foreløbig har det blot betydet, at Apple-aktien er drejet mod syd...

CNN - Apple sued in a landmark iPhone monopoly lawsuit

9To5Mac - DOJ lawsuit is an attempt to turn the iPhone into Android, Apple alleges

Berlingske (kræver abbo.) - USA lancerer storstilet angreb på Apple – værdien rasler ned

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  5
3
  358

2273

157
22. marts 2024 @ 11:34
ASCII jonglør

...og Apple protesterer: "I truer, det vi er...", og lover kamp til stregen:

Apple says DOJ ‘threatens who we are’ as it vows to ‘vigorously defend’ against iPhone antitrust lawsuit

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
22. marts 2024 @ 13:59
FPU

Jeg hørte det godt i "Morgen på P1" i morges.

Jeg forstår godt begge sider, f.eks. at det er "uretfærdigt", at man ikke får leveringsrapporter på SMS til ikke-iOS telefoner, men også at Apple ikke har lyst til at gå på kompromis med sikkerheden.

Apple skulle i øvrigt allerede være i gang med at implementere ret mange af de ting, som de er under anklage for, så selvom tempoet måske er en kende fodslæbende, kan de fleste punkter i søgsmålet sandsynligvis tilbagevises.

I morges var Apple faldet 4 procentpoint, men mon ikke det retter sig ret hurtigt?


2273

157
23. marts 2024 @ 08:26
ASCII jonglør
Tonny Freimanis skrev:

Apple skulle i øvrigt allerede være i gang med at implementere ret mange af de ting, som de er under anklage for, så selvom tempoet måske er en kende fodslæbende, kan de fleste punkter i søgsmålet sandsynligvis tilbagevises.

Apple har jo altid været lidt “skizofren” mht. udvikling af sine produkter: de har været helt fremme i skoene på innovativt design, men stort set altid været årevis bagud ift. andre mht. implementering af visse helt enkle og åbenlyst gode software-funktioner - hvilket altid har undret mig deres høje niveau inden for brugervenlighed taget i betragtning.

Vi kan jo så håbe, at denne retssag sætter lidt fut i implementeringspedalerne…uden tab af sikkerhedsniveauet, tak. Balancen mellem Stat og Individ er jo som bekendt blevet nærmest uhyggelig forrykket i statens favør i takt med digitaliseringen og den efterhånden allestedsnærværende statslige panoptiske overvågning af individet. Her har Apple jo virkelig sat hælene i til fordel for individets ret til frihed for overvågning ved at have lukkede software-systemer - og det er jo denne dyrebare frihed, som nu angribes af staten, her den amerikanske. 

Så i aftes en dokumentar om den underjordiske franske modstandsbevægelse under nazisternes besættelse af Frankrig - og som den medvirkende modstandskvinde udtrykte det: “Frihed værdsættes desværre først rigtigt, når den mistes.”


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
23. marts 2024 @ 09:20
FPU
Factory skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Apple skulle i øvrigt allerede være i gang med at implementere ret mange af de ting, som de er under anklage for, så selvom tempoet måske er en kende fodslæbende, kan de fleste punkter i søgsmålet sandsynligvis tilbagevises.

Apple har jo altid været lidt “skizofren” mht. udvikling af sine produkter: de har været helt fremme i skoene på innovativt design, men stort set altid været årevis bagud ift. andre mht. implementering af visse helt enkle og åbenlyst gode software-funktioner - hvilket altid har undret mig deres høje niveau inden for brugervenlighed taget i betragtning.

Vi kan jo så håbe, at denne retssag sætter lidt fut i implementeringspedalerne…uden tab af sikkerhedsniveauet, tak. Balancen mellem Stat og Individ er jo som bekendt blevet nærmest uhyggelig forrykket i statens favør i takt med digitaliseringen og den efterhånden allestedsnærværende statslige panoptiske overvågning af individet. Her har Apple jo virkelig sat hælene i til fordel for individets ret til frihed for overvågning ved at have lukkede software-systemer - og det er jo denne dyrebare frihed, som nu angribes af staten, her den amerikanske. 

Så i aftes en dokumentar om den underjordiske franske modstandsbevægelse under nazisternes besættelse af Frankrig - og som den medvirkende modstandskvinde udtrykte det: “Frihed værdsættes desværre først rigtigt, når den mistes.”


Enig.


86

5
28. marts 2024 @ 19:15
Novice

Jeg er efterkrigsbarn og de voksne personer jeg har omgået med ville på det bestemteste frabed sig den registrering og overvågning der foregår i dag.
tatoveringer modemærker skæve næser eller aparte udseende var af det onde. Alt hvad nazisterne kunne bruge til at spotte personer var noget man tænkte over længe efter krigen.

Det der foregår på sociale medier var fuldstændigt utænkeligt længe efter krigen. Og jeg har faktisk svært ved at forstå det stadigvæk. Eller vænne mig til det. En sund og naturlig mistro jeg har gavn af i forhold til svindlere mm.

Jeg har forsøgt mig med beskrivelser der kunne tages ind af unge menneske, men forgæves. Det ligger langt fra den tillid mange unge mennesker nærer til iNet handel og oplysninger der flyder rundt.

Min eneste trøst går på at mængden af information kan hjælpe på noget af det men AI vil nok løse den slags.

Så kriminaliteten er i vækst og myndigheder efterlades på perronen. Og gamle idioter som mig taler helt uforståeligt. Og forøvrigt er det jo bøvlet og langsom at sikre sig.