xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilken browser ska' man vælge....?
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


86

1
04. april 2024 @ 15:45
Novice

Jeg har brugt DDG Duck Duck Go' i nogle år efterhånden, men ka' forstå at de nu læner sig op ag Bing ( microsoft  :-/ )

Har for et par år siden prøvet Opera, mnjaaaeee  Hentede fornyligt Orion, bod bob !!

Jeg vil ik' sige at jeg sidder med sølvpapirs hatten skruet stramt ned over hovedet, meeeen jeg vil nu gerne ha' en browser oplevelse som ik' er styret af en reklamestrøm og useriøsiteter.

Har Macnyt brugerene nogle erfaringer som i ønsker at dele, så holder jeg øje, hver hele og halve time......:D

Livet er ikke kun lutter lagkage, det er også en dans på roser...
  4
0
  410

2709

341
PallMei (Skribent)
04. april 2024 @ 16:38
Bit kongen

Firefox er nok den mest uafhængige (selv om de holdes overvande af at google betaler for at være standard søgemaskine). De har nogle privacy features indbygget, som ikke vandes ud af egne hensyn til at indsamle data. Men som standard er den ikke konfigureret til det sikreste. Men der finde særlige udgaver baseret på firefox som er privacy fokuseret og kommer med meget striksere konfiguration. Også til det ekstreme. 

Jeg har dog slået mig til tåls med standard Firefox og skruet på nogle indstillinger, så jeg følger der er en balance mellem privacy og bekvemmelighed. Især at facebook bliver holdt i sin egen sandkasse.

Firefox er også eneste tilbageværende alternativ til webkit motoren bland mainstream browsere og det er lidt bekymrende. Især at det er googles variant de bygger på og google der kan sætter retningen.

253

35
04. april 2024 @ 17:39
Juniormedlem
honning skrev:

Jeg har brugt DDG Duck Duck Go' i nogle år efterhånden, men ka' forstå at de nu læner sig op ag Bing ( microsoft  :-/ )

Har for et par år siden prøvet Opera, mnjaaaeee  Hentede fornyligt Orion, bod bob !!

Jeg vil ik' sige at jeg sidder med sølvpapirs hatten skruet stramt ned over hovedet, meeeen jeg vil nu gerne ha' en browser oplevelse som ik' er styret af en reklamestrøm og useriøsiteter.

Har Macnyt brugerene nogle erfaringer som i ønsker at dele, så holder jeg øje, hver hele og halve time......:D

Hvis du vil slippe for reklamer m.v., så vil jeg anbefale Pi-hole. Det er et DNS sinkhole som filtrerer reklamer og andet kendt snavs fra, f,eks. phishing sites og man kan selv black- eller whiteliste sider som man vil ift. de filterlister Pi-holen bruger. Jeg har Pi-hole kørende på 2 Raspberry Pi maskiner (redundans) og jeg ser stort set aldrig reklamer på mine enheder.

Jeg bruger Safari som primær browser, jeg stoler lige så meget på at Apple ikke sælger mine data som på Mozilla og man kan jo også vælge DDG og andre som søgemaskine i stedet for Google eller Bing.
En anden fordel ved Safari er udvidelsen "Vinegar - Tube Cleaner", den fjerner reklamer fra youtube   

Pi-hole kræver selvfølgelig at man har noget hardware at køre det på, men selv en Raspberry Pi Zero er kraftig nok. Jeg valgte Raspberry Pi hardware fordi jeg synes de er lidt sjove at "rode" med (jeg er ikke ekspert eller noget, men ved hjælp af gode vejledninger på nettet og lidt interesse, så går det   )

Pi-Hole kan dog ikke filtrere reklamer fra på sites der selv server dem, f.eks. youtube, men det er heldigvis meget få sites der selv server reklamerne m.v.


1708

43
04. april 2024 @ 17:54
Stormogul

Jeg bruger Safari og Wipr extension fra Apple app store. Alt er væk også YouTube reklamerne.



12

1
08. april 2024 @ 18:54
Nyt medlem

Bruger Safari med Consent-o-matic (afviser automagisk de fleste cookies) adblock Pro, iCloud private relay og Vinegar ser stort set aldrig reklamer, mine (mange iCloud aliasser) bliver ikke læst til spam lister og får en gang om dagen en reminder om at adblocker ikke er tilladt på Youtube.