xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Macbook Pro fra 2010
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


2

0
04. april 2024 @ 21:09
Nyt medlem

Hej gutter, 

Jeg har en Macbook Pro fra 2010 med 4 GB Ram, (Core 2 duo) 2,4 Ghz, med OS X El Capitan 10.11.6 og jeg ved ikke om jeg kan opgradere til fx 10.13 eller nyere. Jeg har glemt min kode til at installere nyt software. Hvad har jeg af muligheder?

Jeg har skiftet til Toschiba 240 GB SSD harddisk, men siden er den blevet ustabil og slukker ofte af sig selv eller fryser.
Jeg har 120 GB plads til rådighed.

Håber der er en der kan hjælpe 

VH Nicolas

  2
1
  281

4593

394
04. april 2024 @ 21:51
FPU

Jeg har selv sådan en MBP Mid 2010. Den kører ganske vist stadig SnowLeo, men det er jo irrelevant her.

Det dér med koden, det forstår jeg ikke rigtig, for den eneste kode, der er brug for, er administrator-koden, altså den kode du bruger, når du starter Mac'en op og logger ind på din bruger-konto.

Hvis det er den kode, du har glemt, kan du f.eks. boote op på den originale Snow Leopard DVD og nulstille adgangskoden.

Du kan også vælge at starte op i Recovery mode (Kommando-Alt-R mens Mac'en starter op); så kan du vælge at omformatere disken (alle data mistes) og geninstallere det pågældende system. Her skal du sørge for at have netadgang, for Mac'en henter det hele på Apple's server.

Du kan også boote med Kommando-Shift-Alt-R); så vil Mac'en automatisk hente det nyeste macOS, som den kan trække. Også her bør du vælge at omformatere harddisken først. Det burde være muligt at vælge omformatering i en af menuerne, når den har bootet færdig, eller også får du måske valgmulighededen "Formatér og installér", noget i den stil.

Ved foramtering af disken skal diskformatet være Udvidet(Journaliseret), Extended(Journaled) på engelsk.

Med hensyn til stabiliteten, tyder det på enten et halv-defekt grafikkort eller dårlig RAM. Min egen har et OK batteri, men den klapper alligevel sammen en gang i mellem. Du kan også lige prøve at vrikke SSD'en på plads.

4 GB RAM er lige i underkanten, men det er et åbent spørgsmål, om man stadig kan købe den slags RAM. Din MBP kan tage 2 x 4 GB (eller 2 x 8 GB hvis man fifler med EFI'en).

Du kan i øvrigt læse alt om din Mac her, hvis din er en 13-tommer, bl.a. om RAM-type og om min. og max macOS.

Link til 15-tommer: Klik.

Held og lykke og feedback.


4593

394
04. april 2024 @ 21:53
FPU

P.S. Og velkommen til Macnyt, selvom det er under lidt irriterende omstændigheder.

Bare spørg løs; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.