xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
MBA bruger meget batteri og bliver varm
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


243

1
12. april 2024 @ 07:58
Juniormedlem

Min datter har en MBA til gymnasiebrug. Meget af tiden opfører den sig som forventet, men af og til sker der noget i retning af følgende:

I går morges tager hun den fra opladning inden hun kører i skole. Da hun pakker den ud til 1. modul er den meget varm og har 84% strøm (d.v.s. brugt 16% på at blive transporteret fra hjem til gym). I løbet af 1. modul brugte hun den ikke, men skrev noter i hånden. Da 1. modul var slut havde den 54% batteri. Det eneste software, der var åbent var Chrome (se screen-shot).

MBA 13" - 2020 med 1,1 GHz Dual-Core Intel Core i3 (købt få måneder før M1 blev lanceret, men man kan jo ikke vinde hver gang...)
Intel Iris Plus Graphics 1536 MB,
8 GB Ram
Sonoma 14.4.1

Den software, hun primært bruger er:

Office 365 (Word, OneNote)
Maple
Google Chrome
Logger Pro
MuseScore
OneDrive

Hun fik skiftet batteriet (på et autoriseret Apple værksted) for et års tid siden, fordi den ikke kunne holde strøm.

Nogle bud på, hvorfor den æder strøm på den måde - ikke altid, men nogle gange. At den bliver varm hænger formentligt sammen med strømforbruget...





  8
1
  363

4593

394
12. april 2024 @ 08:35
FPU

I kan se, hvad der trækker så meget strøm i Aktivitetsovervågning:

Vælg fanebladet "Energi" og klik derefter på kolonnen længst til venstre (Energy impact i mit screendump), så trekanten har spidsen nedad; så placeres de mest energitunge processer øverst på listen:

I kan gøre det samme med fanebladet "CPU".

Jeg vil i øvrigt foreslå jer at genstarte Mac'en; det er som regel en eller anden proces, som hænger, som får energiforbruget til at eksplodere.

Og endelig er der også det velkendte throttling-problem i visse MacBook'er med Intel-chips. Jeg ved ikke, om det er tilfældet med den her 1.1 GHz i3 CPU, men svaret kan vel gurgles.


243

1
16. april 2024 @ 18:27
Juniormedlem

Tonny, tak for feedback :) Helpful as always.

Nu fik jeg lige "grebet Mac'en på fersk gerning". Den gik amok, mens hun sad herhjemme og lavede lektier.

Den larmede som en Boing 747, og i aktivitets-overvågning kan jeg se, at der er en process, der hedder "sbcl", som bruger 99% CPU og 55 GB (ja GB!!) ram. De eneste programmer, der var åbne var MS OneNote og MS Word. Vi lukkede de to programmer, og så faldt den til ro (og frigav processor-kraft og RAM). Hun genstartede computeren og nu kører det fint nok. 

Det hjælper ikke at snakke om at MS-software er noget skrammel. Når man går i gymnasiet er der ingen vej uden om Office365....


4593

394
16. april 2024 @ 20:45
FPU

Den dér proces kunne tyde på en Memory Leak Bug, og indtil der kommer et patch, er der nok ikke så meget andet at gøre end enten at genstarte Office eller Mac'en.

Nu ER der jo lavet andre office-pakker, som er mere eller mindre kompatible med MegaHard Office, men det er jo ikke 100%, og så er det jo den, der har den uoriginale version, der hænger på tjansen med at få det til at spille med de andre.

Det er lidt trist, at en offentlig instans har valgt at satse på et produkt, som er både dyrt og (i mine øjne) inferiørt. Det er absurd, at offentlige institutioner betaler licens af både Windows og Office, når man kan køre gratis Linux på IBM-kompatible PC'er og gratis macOS på Mac'er og så samtidig køre gratis open-source officepakker, som virker på alle platforme. Samtidig slipper man for risikoen for at få en Office makro-virus, eller virus i det hele taget. Men det er jo en anden snak.

Jeg måtte selv døje med en MS Word en overgang, når jeg skulle dele dokumenter med en kammesjuk, som var nødt til at buge Word, fordi han også skulle bruge EndNote (reference-manager), og som ikke ville spille sammen med AppleWorks.

Og jeg hadede det, fordi den var så gumpetung at arbejde med og så grim at se på. Jeg skrev mit eget speciale i ClarisWorks, en lynhurtig Ferrari i fohold til campingbussen Word.

P.S. Efter at have snøflet lidt rundt, ser det ud til, at sbcl (Steel Bank Common LISP) er en compiler. Skriver og kompilerer din datter kode? Link: Klik.

Hvis jeg har gættet rigtigt, kan I faktisk indrapportere bug'en nederst på siden og/eller måske opgradere til en nyere version.

Pøj-pøj.


243

1
16. april 2024 @ 22:50
Juniormedlem

Jeg sætter kæmpe pris på din altid store hjælpsomhed - tak (også selvom i dette tilfælde har det endnu ikke løst noget....)

Vi er enige om ca. alt, hvad du skriver om afhængighed af MS-produkter, men det er vel stort set alle i Danmark, der bruger Office-pakken. Jeg er i musik/teater-branchen, hvor de fleste bruger Mac, men jeg tror ikke, jeg kender andre end mig selv, der ikke bruger MS-office....

Men status lige nu er, at computeren gjorde det samme her til aften - og denne gang hjalp det ikke at lukke OneNote og Word. Blæserne blev ved at køre på max, og CPU og RAM forbrug stak fuldstændig af. Og det var igen processen SBCL, der brugte alle resurserne. Det gik over, efter endnu en genstart, men det er jo uholdbart i længden.

Hun skriver og compiler ikke kode. Hun bruger den kun til "almindelige gymnasieting". Når vi søger på hendes mac (spotlight / Cmd+Space) efter SBCL kommer der intet frem. Vi har også checket, at der ikke ligger noget underligt under "login-emner". Så jeg ved ikke, hvad der starter den her SBCL process....


2709

341
PallMei (Skribent)
17. april 2024 @ 08:28
Bit kongen
pianomartin skrev:

Jeg sætter kæmpe pris på din altid store hjælpsomhed - tak (også selvom i dette tilfælde har det endnu ikke løst noget....)

Vi er enige om ca. alt, hvad du skriver om afhængighed af MS-produkter, men det er vel stort set alle i Danmark, der bruger Office-pakken. Jeg er i musik/teater-branchen, hvor de fleste bruger Mac, men jeg tror ikke, jeg kender andre end mig selv, der ikke bruger MS-office....

Men status lige nu er, at computeren gjorde det samme her til aften - og denne gang hjalp det ikke at lukke OneNote og Word. Blæserne blev ved at køre på max, og CPU og RAM forbrug stak fuldstændig af. Og det var igen processen SBCL, der brugte alle resurserne. Det gik over, efter endnu en genstart, men det er jo uholdbart i længden.

Office bruger ikke LISP


Hun skriver og compiler ikke kode. Hun bruger den kun til "almindelige gymnasieting". Når vi søger på hendes mac (spotlight / Cmd+Space) efter SBCL kommer der intet frem. Vi har også checket, at der ikke ligger noget underligt under "login-emner". Så jeg ved ikke, hvad der starter den her SBCL process....

pianomartin skrev:

Den software, hun primært bruger er:

Office 365 (Word, OneNote)
Maple
Google Chrome
Logger Pro
MuseScore
OneDrive

MuseScore er den mest sandsynlige, hvis en benytter OpenMusic, som er baseret på LISP


123

11
17. april 2024 @ 20:51
Novice

Har også en ældre Mac med intel..

Jeg oplever noget i samme stil, det begyndte kort efter Apple kom med deres M1 og især efter opdateringen til Sonoma er det blevet mærkbart slemmer.. Tror desværre at Apple ser intel som en gammel ting og deres fokus er på deres egne M processer  og derved ikke gør ret meget for at intel forsat kan køre div. systemer.. Noget i stil med hvordan div. CPU håndterer data og hvordan div. resurser skal fordeles/læses.. 

Det nok ved at være tid til at opgrader og håbe man kan få en lille skilling for ens Mac inden den er helt forældet. 


 





MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

2709

341
PallMei (Skribent)
17. april 2024 @ 22:53
Bit kongen
PRW skrev:

Har også en ældre Mac med intel..

Jeg oplever noget i samme stil, det begyndte kort efter Apple kom med deres M1 og især efter opdateringen til Sonoma er det blevet mærkbart slemmer.. Tror desværre at Apple ser intel som en gammel ting og deres fokus er på deres egne M processer  og derved ikke gør ret meget for at intel forsat kan køre div. systemer.. Noget i stil med hvordan div. CPU håndterer data og hvordan div. resurser skal fordeles/læses.. 

Det nok ved at være tid til at opgrader og håbe man kan få en lille skilling for ens Mac inden den er helt forældet. 


Jeg mærkede stor forskel, da jeg skiftede den originale 512GB i min 2014 11" MBA, med en moderne 1GB. Men nu hvor jeg ville opgradere Sonema med Open Core Patcher, virkede det ikke med den nye. Så er tilbage på den gamle og nedsat hastighed.

En anden ting som har sløvet over tid og som også vil ske med Apple Silicon, er forholdsregler mod hardware sidechannel attacks. Der er allerede fundet nogle til M1 og M2.



8586

198
18. april 2024 @ 13:22
Poseidon
pianomartin skrev:

Nu fik jeg lige "grebet Mac'en på fersk gerning". Den gik amok, mens hun sad herhjemme og lavede lektier.

Den larmede som en Boing 747, og i aktivitets-overvågning kan jeg se, at der er en process, der hedder "sbcl", som bruger 99% CPU og 55 GB (ja GB!!) ram. 

Marker processen i Aktivitetsovervågning, klik på "I" (Info) i Værktøjslinien, og vælg 'Åbne arkiver og porte' fanen hvis den er der. Ofte kan man udlede hvilket program som kører med processen ud fra dette. 

Det hjælper ikke at snakke om at MS-software er noget skrammel. Når man går i gymnasiet er der ingen vej uden om Office365....

Hvorfor ikke? Pages håndterer fint Office filer. Og lærerne er ikke ret glade for de fællesfiler eleverne skriver alligevel (Siger min gymnasielærerhustru).