xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)
macnyt  /  forum  /  emne
Apple bider til AI-bolle med M4...
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)


2273

157
12. april 2024 @ 15:38
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  6
2
  398

1663

46
12. april 2024 @ 22:32
Stormogul

ved ski ikke rigtig hvad jeg skal syntes om det AI halløj, kan ikke rigtig se hvad jeg skal bruge det til som privat person. har forsøgt med den nye rejse AI fra danske Sembo.dk men syntes ikke rigtig det gør meget for mig udover det jeg selv kan. 

måske det bare er mig der ikke rigtig kan se formålet med alt det AI men kan håbe fremtiden viser hvad det kan.

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

678

26
14. april 2024 @ 07:37
Veteran
Pjock skrev:

ved ski ikke rigtig hvad jeg skal syntes om det AI halløj, kan ikke rigtig se hvad jeg skal bruge det til som privat person. har forsøgt med den nye rejse AI fra danske Sembo.dk men syntes ikke rigtig det gør meget for mig udover det jeg selv kan. 

måske det bare er mig der ikke rigtig kan se formålet med alt det AI men kan håbe fremtiden viser hvad det kan.

Ideen med AI til private er vel, at man ikke skal tænke over det, og det blot er en hjælp.

Hvis du nogensinde bruger engelsk tastatur på din telefon, så bemærk hvor god telefonen er blevet til at foreslå dit næste ord eller sætning. Det virker ret enkelt og som en lille ting, men det virkelig noget jeg bruger i hverdagen, og som gør at jeg kommunikerer langt hurtigere på engelsk.

Men AI er vel bare et moderne ord for noget vi altid har haft og forventet af teknologi. 


2273

157
14. april 2024 @ 10:15
ASCII jonglør

Lidt om nogle af perspektiverne for Artificial Intelligence, kaldet AI:

LinkedIn - Perspectives on AI

Lidt om de nærmeste perspektiver for Apples implementering og brug af AI i Siri:

iOS 18 Siri: Three clues about what it may be able to do

Det mest skræmmende ved AI er naturligvis, hvad det vil føre til om 50, 100, 1000, 10.000 år. Ret svært at spå om, naturligvis. Det jeg frygter mest er en sammensmeltning af chip- og gen-teknologi - som givetvis kommer. Hele den normale biologiske evolutionsproces bliver dermed ledt ind i et skæbnesvangert og mørkt elektromagnetisk-mekanisk spor - og det gælder ikke alene Mennesket, men tillige plante- og dyreriget. Hele biosfæren vil således komme under angreb. Med genmanipulationsteknikker som fx Crispr er de første spæde skridt taget, under stor jubel desværre og med den sædvanlige løftestang: hensynet til almenvellet. Fx er der forskere der hævder, at det allerede omkring år 2045 vil være muligt, at injicere en biologisk-digital væske ind i vores blodårer til erstatning for vores eget blod. Skulle ikke undre mig, om det bliver "højeste mode".....for menneskene er virkelig ikke særlig kloge. Sker dette vil det være slut for det enkelte individ med at være Menneske - muligvis/sandsynligvis (vælg selv) vil den proces ikke kunne vendes om, således at ens krop vil kunne leve videre, hvis man fortryder og vil have rigtigt menneskeblod tilbage i årerne.

Iøvrigt vil kendere af åndsvidenskab vide, at projektet med at skabe det genmanipulerede elektromagnetiske menneske står allerøverst på visse mørke åndskræfters "ønskeliste" - og det skal helst gå så hurtigt som muligt, så vi ikke når at reagere ordentligt. Dette er ikke en udfordring, som menneskeheden kan undgå. Vi kan kun være bevidste om forsøget på implementering af dette bio-digitale helvede og sige Nej Tak! - så længe vi får lov af den stadigt mere digitalt overlegne statsmagt i forening med det netop opstående teknokratiske oligarki. På et tidspunkt vil der opstå stor fare for, at menneskeheden så at sige "bryder sammen", idet en stor del, måske de fleste, vil vælge eller blive tvunget til at blive androider. Dette vil være AntiKrist (hypermaterialisme uden ånd) i fuld udfoldelse.

Det lyder weird, ikke sandt? Well, this is on your screen right now, und viel Spaß ins Zukunft! Ønsker man rettighederne til ovenstående Science Fiction film-idé, kontakt mig venligst, udgangspunkt for forhandlinger er 20% af provenuet, der naturligvis vil blive investeret i en fornuftig fremtid.



MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

253

35
14. april 2024 @ 18:34
Juniormedlem

Det store problem med "AI" er jo at det ikke har en dyt med intelligens at gøre, men algoritmer baseret på LLM'er (store sprogmodeller).
Der er simpelthen ingen som helst garanti for at det der spyttes ud er faktuelt korrekt og når man så hjernedødt begynder at anvende det LLM'erne leverer, og tro mig, det kommer til at ske, så risikerer man jo at ødelægge menneskers liv og levnede.

Der er eksempler, indtil videre fra USA, hvor f.eks. (AI) algoritmer i sundhedsvæsenet konsekvent rater farvede dårligere end "hvide". Farvede får derved ret konsekvent dårligere behandling i det amerikanske sundhedsvæsen end andre.

Der er et eksempel fra USA ,hvor en advokat havde brugt "AI" til at forberede en retssag i USA, hvor "AI'en" havde opfundet en præcedens sag ( i USA bruger man i meget høj grad præcedens ved afgørelse af retssager). Dommeren undrede sig heldigvis over at han ikke kendte den pågældende sag og gik ig gang med at undersøge det. Han fandt ud af at det ikke var en rigtig retssag, men en "AI'en" havde opfundet. Det er endt med at advokaten har mistet sin bestalling til at virker som advokat.

Vi er begyndt at se skole-/gymnasieelever/universitetsstuderende herhjemme som har afleveret opgaver som var det rene vrøvl genereret af "AI".

Jeg synes også at der har været historier fremme med forskere som har udgivet "AI" genereret vrøvl som forskning.

<SØLVPAPIRSHAT>Jeg er bange for at "AI" giver os en verden hvor folk bliver dummere og det bliver sværere at adskille faktuel sandhed fra "AI" genereret forfalskning.</SØLVPAPIRSHAT>


4593

394
14. april 2024 @ 21:25
FPU

Interessante indlæg, især det om LLM'er.

I øjeblikket ser jeg AI som det nye sort, lidt ligesom Facebook var for 15 år siden; alle skulle være med (undtagen mig), men det er jo løbet ud i sandet og er blevet til et sted for bedsteforældre og ulovlige reklamer.

AI skal nok få sin storhedstid, og AI skal nok nå at ødelægge en hel masse for en hel masse. Men på et tidspunkt bliver folk trætte af det og vender sig bort fra det.

Jeg var f.eks. med på CD'er allerede i 1986, og jeg gik over til MiniDisc i 2000 med det fårmål at overspille mine kassettebånd og optage live-musik fra radioen. Men CD'er er jo blevet overhalet indenom, og MiniDisk er for bøvlet. Så nu har jeg købt mig en NAD 6340 og en ReVox B77 og en bunke spolebånd i stedet for. Frem til fortiden!

Og så kan det jo være, at alle sølvpapirshattene på sigt vil give gode grunker for vore gamle Mac'er uden indbygget AI. ;0).


2273

157
15. april 2024 @ 09:20
ASCII jonglør

Der kommer pt. som bekendt en masse info om AI og perspektiverne i denne teknologiske udvikling. Da perspektiverne dels er store, dels ret usikre, er der naturligvis mange forsøg på forudsigelser på, hvad AI vil betyde for mangt og meget - ligesom mange forskellige holdninger præsenteres. Godt for det, det er jo et sundhedstegn på den demokratiske samtale. Om indførelsen af AI så på sigt vil styrke demokratiet eller tværtimod give brændsel til et mørkt teknokratisk oligarki er så et af de store spørgsmål, vi er tvunget til både at konfrontere og at håndtere. Se blot på den magt CEOer fra fx Apple, Google, Amazon og Tesla allerede har fået, både socialt, økonomisk, politisk og militært - og vi står endda kun ved begyndelsen på begyndelsen af AIs udvikling. 

Apropos holdninger til AI, så er der på LinkedIn publiceret en lille interessant oversigt over de standpunkter, som AI foreløbig er blevet mødt med, se Perspectives on AI (kan læses uden login).

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”