xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?


NAVIGATION

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


SØG I NYHEDSARKIVET
VIS SENESTE NYT I KATEGORI
Tendens: Apples reklamer igen i offensiven
Tendens: Apples reklamer igen i offensiven
Apple er igen begyndt at markedsføre sig ved at gå direkte i kødet på brugere og tilhængere af Windows. Da Mac'en blev lanceret i 1984, var det samme metode Apple benyttede, og efter en pause er Apple igen gået i offensiven. Da Macintosh blev lanceret i 1984, var det med den storslåede reklamefilm "1984". Filmen viser et stort auditorium, hvor en stor menneskemængde er overskygget af Big Brother-figuren på en storskærm. En kvinde kommer stormende ind i rummet jagtet af en gruppe kampklædte betjente. Kvinden slynger en stor hammer imod storskærmen, som splintres. Idet skærmen eksploderer, og lyset overstrømmer menneskehoben, annoncerer en stemme, at Apple vil introducere Macintosh d. 24. januar 1984. Og at vi vil se, at året 1984 ikke vil blive ligesom historien "1984". Apples reklamefilm kan næsten kun fortolkes som et angreb mod IBM, der er Big Brother - det gigantiske firma, der undertrykker folket med menneskefjendsk teknologi. Apple er den hurtige løber, der protesterer mod overmagten og bringer forandring. Reklamefilmen var således lidt af et angreb mod IBM og DOS-verdenen. Den offensive attitude fra Apple fortsatte i flere år. I en reklame fra ca. 1988 vises 2 lange billedserier af 2 forskellige computerbrugere. I den ene billedserie ses PC-brugeren og i den anden serie Mac-brugeren. PC-brugeren river sig i håret og bliver mere og mere frusterert. Mac-brugeren er glad og går hjem lang tid før PC-brugeren. I Mac-billedserien står Mac'en således tilbage i det tomme kontor i hele sidste halvdel af billedserien. Apples kommentar til billedserierne er: "Macintosh gør indlæring lettere". Det er ikke svært for læseren af annoncen at konkludere, at Mac'en er klart bedre end IBM-PC'en. PC-brugeren til venstre og Mac-brugeren til højre. Klik på billedet for at se hele annoncen. Apple holdt tilsyneladende en pause i nogle år, hvor de ikke var så offensive med kritikken af Microsoft og PC-verdenen. Vi ser imidlertid en ny tendens til et direkte modangreb på Windows. For en måneds tid siden indrykkede Apple således en annonce med teksten "The only thing we have monopoly on is compliments". Annoncen var en klar og drillende reference til Microsoft, der er blevet slæbt i retten for deres monopol på computermarkedet. Med lanceringen af de nye produkter på MacWorld Expo er Apple gået videre med at distancere sig overfor Windows-verdenen. I annoncer og på deres hjemmeside prøver Apple at aflive de 5 største myter om Mac overfor PC'en. Og tonen er ret hård, når Apple går til modangreb: It canít be denied that Microsoft has made a good business out of copying the innovative Mac OS. And, truth be told, Windows XP is their best effort to date. But Mac OS X has sent them back to the drawing boards. Det bliver interessant at se, om Apple holder ved den skarpe tone. Det virker til en hvis grad fornuftigt, fordi der vitterligt er mange myter om Mac'en. Ofte hører man noget i retning af "Jamen, kan Mac'en godt åbne filer fra en PC?". Hvis PC-brugernes viden om Mac er på dÈt niveau, er det ikke så underligt, at markedsandelen ikke bliver større, end den er. Desuden er Apples annoncer, der forholder sig til Windows jo ofte ret underholdende, så vi kan kun glæde os til kommende udspil. [#] Apples nuværende annonce: A special message to Windows users [#] Se eller gense reklamefilmen "1984" Relateret artikel: [#] Derfor går Apples produkter lige i hjertet Dette var et forsøg på at give en ide om, hvilke tangenter Apple spiller på, når de skal sælge deres produkter. Har du kommentarer til artiklen, må du meget gerne kontakte mig på email eller her i MacNyts diskussionsforum.
10-01-2002, kl. 14.28 - Kategori: Generelt
Skriv en kommentar